Anmeldelse

180 skridt der fører til dygtige læsere

Level up-læsning

Gamification på læseområdet skal motivere både svage og stærke læsere til at blive bedre. Bogen er et godt oplæg til diskussion trods tendens til gentagelser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Metoden i "180 skridt der fører til dygtige læsere" er den samme som Reading Recovery, men har fokus på et andet mål: At få grundskolens forskellige elever til at klatre 180 definerede levels op, inden de går ud af 9. klasse. Det særlige ved disse skridt er, at eleverne oplever dem som de levels, de kender fra deres gaming, hvilket giver en indre drive og motiverer til at tage næste skridt.

Fakta:

Titel: 180 skridt der fører til dygtige læsere

Forfatter: Ingegerd Jenner Løth

Pris: 536 kroner inklusive plakat

Sider: 104

Forlag: Videncenter for Læselyst og Læseudvikling, GameLæsningDanmark

Forfatteren påpeger, at skolen ikke formår at bryde den negative sociale læsearv. Det skyldes, at mange elever aldrig når at opleve det mønster, som giver dem en følelse af at lykkes. Generelt er en stor del af de lærebøger, der hører til faget på en årgang, enten for svære eller for lette for mange af eleverne. Der mangler mulighed for at tilrettelægge en undervisning tilpasset den enkelte elev. Det betyder, at en gruppe elever ikke oplever nogen mening med læsningen.

Forfatterens ærinde er også at ændre de ansvarliges mindset fra “Vi har ikke råd til at tilrettelægge en individuel læseundervisning” til “Hver eneste skole og dansklærer kan og vil tilrettelægge en individuel undervisning”. Man skal sikre, at den enkelte elev kan og vil læse i sin zone for nærmeste udvikling gennem hele sin skoletid.

Et vigtigt værktøj i tilknytning til bogen er en plakat, som har flere formål: at hænge synligt flere steder som en reminder og at hjælpe eleverne med at sætte retning.

Som læsevejleder kan jeg kun være enig med forfatteren i, at skolen har problemer med den sociale læsearv, og vejen til at ændre den er mere individuelt fokus. Udfordringen er, at der mangler materialer, økonomi og vilje til at vende den store skude, som skolen er. Det er en spændende bog med lidt mange gentagelser, men et oplæg til en god diskussion.