Blog
0   9

Forfattere og dansklærere er sammen om sproget

Abonner på nyt om Jens Raahauge i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Forfatterne er blandt dem, der leverer mest råstof til undervisningen i skriftlig dansk. Derfor kan det være inspirerende at kigge ind i deres verden, når de diskuterer dette deres væsentligste værktøj: skriftsproget.

I det seneste nummer af Dansk Forfatterforenings blad forfatteren skriver cand. mag. og forfatter Bo Lillesøe om de trusler, han ser sit vigtigste værktøj, skriftsproget, udsat for. 

Han udpeger tre hovedsyndere: det mundtlige politiker- og spinsprog, vigende sprogkundskaber og udviklingen i kommunikationsteknologien.  

Den første synder er interessant både for dansk- og samfundsfagslærere, fordi det her primært handler om at udøve manipulation forklædt som information. Og Bo Lillesøes konstatering er, at det sproglige greb, som ligger bag denne mekanisme, overtages af mange af os, fordi det er meningsdannere i politik og journalistik, der kommer til at fungere som sproglige rollemodeller. Vi får ikke at vide, hvem han har hentet sine eksempler fra, for som en anden Sofie Linde finder han sagen vigtigere end de enkelte syndere. Og det virker: Jeg er begyndt at lytte mere bevidst til interviews og debatter i nyhederne. Og man lytter ikke forgæves!

Den anden synder er vel lige så gammel som dansklærererhvervet. Alligevel skylder vi eleverne at have opmærksomhed på dette tilsyneladende Sisyfos-arbejde med at få fx nutids -r anvendt korrekt, også fordi  interessen for et ordentligt og korrekt skriftsprog kan opfange de forsyndelser, som udspringer af den tredje synder: udviklingen kommunikationsteknologien.

Artiklen fortsætter under banneret

Teknologien har gjort det - og gør det i stigende grad - muligt at operere i mellemrummet mellem tale- og skriftsprog. Dette indebærer mange fordele, men også udviklingen af en skriftsproglig parallel til det talte mumledansk: mumleskrift, hvor ord erstattes af symboler eller enkeltbogstaver, og hvor meningsgivende tegnsætning er en by i Silicon Valley. I dette mellemrum ligger en god dansklærerudfordring.

Det er muligt at finde Bo Lillesøes tankevækkende artikel med eksempelstof her: https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/det-velplejede-skriftsprog-er-i-fare/ .

I bladet forfatteren kan man jævnligt finde artikler, der kan give godt stof til danskundervisningen. https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/ 

Forfattere og lærere er sammen om sproget!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.275 andre er allerede tilmeldt