Undervisere: Elevløn fra start og skoler tæt på giver flere sosu-elever
Tætte samarbejder mellem sosu-skoler og kommuner, uddannelsesaftaler med elevløn helt fra start, sosu-skoler tæt på eleverne og en forbedring af sosu-fagets image. Det er vejene til at få flere til at søge mod sosu-skolerne. Det mener Magne Dreyer og Jytte Fyhr, sosu-undervisere på henholdsvis Sosu Nord og ZBC.
I næste uge har sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke
inviteret til ældretopmøde sammen med Ældre Sagen, FOA og KL for at
diskutere fremtidens ældrepleje. Op til topmødet har Danske
Sosu-skoler indtrængende bedt om, at rekruttering til
sosu-uddannelserne sættes højest på dagsordenen. For skal
kvaliteten i fremtidens ældrepleje sikres, er spørgsmålet om
rekruttering helt essentielt, mener Danske Sosu-skoler.
Med et fald på knap 40 procent i tilgangen til sosu-uddannelsernes
hovedforløb siden erhvervsskolereformen i 2015 sat sammen med et
stigende antal ældre, faldende ungdomsårgange og mange
sosu-medarbejdere på vej mod pension, er det nemlig tvingende
nødvendigt at få langt flere til at søge ind på
sosu-skolerne.
Men hvad kan der egentlig gøres for at få flere til at søge mod
sosu-uddannelserne?
Det spørgsmål har vi stillet til de to sosu-undervisere
Magne Dreyer og Jytte Fyhr, tillidsrepræsentanter for medlemmer af
Danmarks Lærerforening på henholdsvis Sosu Nord og Sosu Roskilde,
Zealand Business College (ZBC).
Elevløn er
afgørende
Med en gennemsnitsalder omkring 30 år for elever, der begynder på
sosu-skolerne, er de to enige om, at et helt afgørende tiltag for
at få flere til at søge ind, handler om uddannelsesaftaler allerede
fra start på grundforløb 2 og dermed elevløn.
"For vores voksne elever er økonomien afgørende. De har måske
børn, har måske tidligere arbejdet som ufaglærte og er vant til at
få løn for deres arbejde, og de kan ikke få deres liv til at hænge
sammen på en SU", siger Magne Dreyer fra Sosu Nord.
"Jeg er helt enig. Uddannelsesaftaler med elevløn helt fra start
vil klart hjælpe på rekrutteringen af vores voksne elever.
Grundforløb på SU får både mange til at lade være med at søge ind,
men dem, der så starter alligevel, har et mindre stabilt fremmøde.
Fordi mange af dem må arbejde ved siden af - for at få det til at
hænge sammen økonomisk", supplerer Jytte Fyhr fra Sosu Roskilde
under ZBC.
Begge mener også, at uddannelsesaftaler helt fra start er med til
at give en anden motivation, ansvarlighed og stolthed hos
eleverne.
"Når der er et ansættelsesforhold helt fra start, bliver
det pludselig et rigtigt job, og så sker der noget med både
motivation og ansvarlighed", siger Jytte Fyhr.
Artiklen fortsætter under banneret
Forskellige samarbejder med
kommunerne
På begge skoler arbejdes der meget med samarbejder med kommuner om
netop at få elevkontrakter med elevløn helt fra grundforløbet.
Dertil kommer forskellige samarbejder med fokus på både ledige og
brancheskiftere.
På ZBC kører de blandt andet et 10-ugers forforløb i
samarbejde med jobcentrene. Her får ældre ledige mulighed for at
lære lidt mere om sosu-uddannelserne, inden de så forhåbentlig
starter op på en sosu-uddannelse efterfølgende.
"Roskilde Kommune ansætter for eksempel 17, der er blevet ramt af
ledighed under coronakrisen på elevkontrakt på grundforløb 2, og de
starter på vores oktoberoptag", fortæller Jytte Fyhr.
Nye lokale afdelinger
øger rekrutteringen
På Sosu Nord har man fokus på at skabe en stærk, lokal forankring
i samarbejdskommunerne i Nordjylland, og for at understøtte
rekrutteringen i hele det nordjyske område er skolen i fuld gang
med at åbne afdelinger i flere mindre byer.
Hidtil har Sosu Nord haft afdelinger i Aalborg og Hjørring, men i
august i år åbnede skolen afdelinger i både Frederikshavn og Aars.
I henholdsvis lokaler på Frederikshavn Handelsskole og
Erhvervsskolerne Aars. Til januar er planen så at udvide med to
yderligere lokalafdelinger i Jammerbugt og Mariagerfjord
Kommune.
"Nærheden betyder rigtig meget, når man skal rekruttere elever til
social- og sundhedsuddannelserne", siger Magne Dreyer.
Det tyder på, at han har ret. Alene på afdelingen i Frederikshavn
er der startet 13 elever på Grundforløb 1 og i alt 61 elever på
Grundforløb 2 - 25 af dem til social- og sundhedsassistent og 36
til social- og sundhedshjælper.
30 af GF2-eleverne er på elevkontrakt og dermed elevløn helt fra
start. De er ledige, der alle har været i jobrotationspraktikker i
ældreplejen i Frederikshavn Kommune og er så efterfølgende blevet
tilbudt elevkontrakter.
"Elevløn fra start er afgørende. Så det er vigtigt, at
arbejdsgiverne åbner endnu mere for pengekasserne, så elevløn kan
komme endnu mere i spil", mener Magne Dreyer.
Prestige og
fagstolthed
Hele sosu-fagets omdømme og prestige er en anden ting, både Magne
Dreyer og Jytte Fyhr peger på som vigtige i forhold til
rekruttering.
"Vi skal have spredt de gode fortællinger, for faget er langt
bedre end sit omdømme, og så skal vi arbejde endnu mere med at
opbygge en fagstolthed, så vi alle sammen - både undervisere,
elever og færdiguddannede kan tale faget op", siger Magne
Dreyer.
"Lige nu - efter TV 2-dokumentaren 'Plejehjemmene bag facaden'
fylder den dårlige fortælling, men vi skal hele tiden arbejde med
at tale faget op, og her er mund-til-mund-metoden afgørende.
Eleverne skal være så glade ved at gå her, så de fortæller
glædeshistorier videre til andre, der også får lyst til at begynde
på uddannelsen", mener Jytte Fyhr.
Forebygger
praksischok
ÆLDRETOPMØDE
På topmødet skal inviterede borgere, pårørende, forskere, fagfolk, ledere, medarbejdere og politikere diskutere, hvordan fremtidens ældrepleje skal se ud.
Topmødet bliver startskuddet til et arbejde, der skal definere en ny retning for ældreområdet.
Ældretopmødet var planlagt som et fysisk møde hos Ældre Sagen i København den 30. september og 1. oktober. På grund af corona afholdes topmødet nu i stedet digitalt.
Ud over rekruttering er fastholdelse af elever også
vigtig, når man som på ældremødet skal diskutere kvaliteten i
fremtidens ældrepleje. På begge skoler arbejdes der med
fastholdelse på mange fronter.
"På Sosu Nord arbejder vi rigtig meget med at forebygge
praksischok blandt andet ved at bruge simulation i undervisningen.
Via små scenarier tager vi en bid af praksis ind i klasseværelset,
og eleverne får prøvet egne reaktioner i forskellige situationer.
Så når de står ude i praksis i en lignende situation har de nogle
erfaringer at trække på", fortæller Magne Dreyer.
Eleverne følges
tæt
På ZBC arbejder de blandt andet med fem dages midtvejspraktikker i
grundforløb 2, hvor eleverne kommer ud i praksis uden at have nogen
former for ansvar. Derudover har de stort fokus på relationsarbejde
mellem elever og undervisere.
"Vi har blandt andet et kontaktlærersystem med to kontaktlærere i
hver klasse. Kontaktlærerne følger eleverne tæt, og vi
kontaktlærere får hver morgen en melding over mail om, hvis nogle
af vores elever er fraværende. Så vi kan sende en sms, ringe eller
tage fat i dem for at høre, om alt er ok", fortæller Jytte
Fyhr.
MERE OM EMNET