Mange nye lærerstuderende oplever »teorichok«
Læreruddannelsen bør være mere praksisnær. Sådan har det lydt længe fra de studerende på landets professionshøjskoler, og savnet af anvendelige redskaber til løsning af konkrete udfordringer i dagligdagen er ikke mindst mærkbart blandt dem, der netop er begyndt.
»Vi oplever et regulært teorichok«, fortæller en nystartet lærerstuderende.
Artiklen fortsætter under banneret
»Det er garanteret super vigtigt og almendannende og alt muligt med mange af de der højpandede filosofiske refleksioner over didaktiske tænkeres knastørre teoridannelser med lange ord og uigennemskuelige figurer, men det er altså noget af en abstrakt mundfuld at møde ind til som ny på studiet«, forklarer den ellers forventningsfulde studerende og efterlyser mere hands-on.
Betragter man problemet med »teorichok« i sammenhæng med det »praksischok«, som mange færdiguddannede oplever, må det konkluderes, at lærerprofessionen på mange måder kan siges at være allround chokerende.
Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.
MERE OM EMNET