Bachelorprojekt

Spillet er designet, så samtalerne ikke bliver grænseoverskridende eller privat for eleverne, skriver Charlotte Melgaard Andersen og Rikke Schmidt

Bachelorer har skabt et brætspil om sex

Seksualitet kan være et følsomt emne. Charlotte Melgaard Andersen og Rikke Schmidt har udviklet et brætspil til seksualundervisning, som skal åbne for en dialog, der ikke overskrider eleveres grænser-

Publiceret

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer ogoffentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og debedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Seindstillingsskema og tidsfrist på sitet. 

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer,undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år treprojekter, der tildeles priser. Læs om formålet og sedommerkomiteerne på skærmen. 

Lærerprofession.dk drives ifællesskab af professionshøjskolerne ogfagbladet Folkeskolen / folkeskolen.dk.

Det støttes af LB Forsikring, Akademisk Forlag, GyldendalUddannelse, Hans Reitzels Forlag, Kähler Design ogSinatur-hotellerne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Seksualundervisningen i folkeskolen er gået fra udelukkende at handle om biologiske, hygiejniske og sundhedsmæssige aspekter til også at fokusere på udvikling af elevernes engagement, selvtillid og identitet. En identitet, som i det er op til den enkelte elev at skabe, skriver Charlotte Melgaard Andersen og Rikke Schmidt i deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Aarhus ved professionshøjskolen Via.

Der er derfor "et øget behov for at udvikle elevernes kritiske sans og hjælpe dem på vej til at kunne træffe kvalificerede valg", skriver de.  Netop dette er indlejret i formålet for faget sundheds-, seksualundervisning og familiekundskab.

Charlotte Melgaard og Rikke Schmidt har i deres projekt udviklet et brætspil til undervisningen i udskolingen om sex, relationer og seksuelle rettigheder for at undersøge, om det kan bidrage til udviklingen af elevernes handlekompetence gennem dialog.

Unisex

Brætspillet hedder: "Unisex - Seksualundervisning i spil". Titlen er et udtryk for 'ting, der er for alle køn', skriver de. Projektet tager udgangspunkt et gruppeinterview med fem folkeskolelærere, og et interview med Anna Kathrine Svenning, som er formidlingsinspektør på Kvindemuseet. De havde ikke mulighed for at lade elever teste spillet, men de afprøvede det via sparring med to lærere og spildidaktiker Thorkild Hanghøj.

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Spillet kredser om temaerne: 'Sex', 'Relationer' og 'Seksuelle rettigheder', som er udvalgt på baggrund af et gruppeinterview med de fem lærere og formidlingsinspektøren fra Kvindemuseet. Det er også emner, som eleverne efterlyste i undersøgelsen 'Evalueringen af SSF' fra 2019.

Spillet består af en spilleplade, brikker, en terning med farver, en snurretop og 80 kort, der er inddelt i kategorierne 'Sex', 'Relationer' og 'Seksuelle rettigheder' og 'Chancen'. De tre første temaer har alle af kategorierne: 'Sandt eller falsk', 'Dilemma' og 'Find ordene'. 'Chance'-temaet er et anderledes end de andre, og består derfor af sine egne kategorier. 

Brikkerne er vigtige, da de bliver brugt som genstand for indholdet på kortene. 

"Din brik og din briks kæreste har aftalt, at de skal have sex for første gang", står der på ét af kortene. Den form skal være med til at mindske risikoen for, at elementerne i spillet bliver grænseoverskridende eller privat for eleverne. Snurretoppen, som eleverne kan bruge, hvis de vil have en hjælper til at svare på spørgsmålene, er også med til at imødekomme dette og til at åbne for en dialog mellem eleverne. 

Det første tema 'Sex' indeholder kort, som handler om sexsygdomme, kroppen, prævention, sexlyst, seksuel debut, onani, orgasme, fordomme og sex i et kulturhistorisk perspektiv. Det andet tema er 'Seksuelle rettigheder' som retten til abort, seksualitet, køn, krop, privatliv og at sætte grænser. 

Endvidere indeholder kortene viden og dilemmaer om videresendelse af nøgenbilleder og den seksuelle lavalder, samt hvordan kulturhistorien om rettighederne har ændret sig.

Det tredje tema 'Relationer' berører emner som kærlighed, familieformer, seksualitet, køn, mobning, skilsmisse, utroskab, seksuel debut, forelskelse, sexsygdomme, overgreb og grænser i et relationelt perspektiv, både nutidigt og kulturhistorisk.

Temaerne skal hjælpe eleverne med at håndtere og respektere mangfoldighed i værdier, normer og adfærd, fortæller  Charlotte Melgaard og Rikke Schmidt

Seksuel debut

Et af 'Dilemma'-kortene i temaet 'Relationer' handler om et kærestepars seksuelle debut.

Dilemmaet er skrevet ud fra brikkens og ikke elevens perspektiv. Dilemmaet handler om et kærestepar, der har aftalt, at de skal have sex for første gang. Da de kysser, har brikken ikke lyst til sex alligevel og er bekymret for at skuffe kæresten. Eleverne skal i gruppen komme med løsningsforslag til, hvordan brikken kan håndtere situationen. 

"Vi håber, at eleverne kan relatere til dilemmaet i kortet, at det åbner op for elevernes løsningsforslag, og at de gennem dialogen udvikler erfaringer i, hvordan man håndterer en sådan situation, og hvordan man sætter grænser og dermed udvikler psykologisk robusthed", skriver Charlotte Melgaard og Rikke Schmidt.

"Brætspillet har stort potentiale for at udvikle elevernes handlekompetence inden for SSF", skriver  de i projektkonklusionen. "Dog er det væsentligt at afprøve spillet med udskolingselever for at fuldende besvarelsen af problemformuleringen ved at få elevernes oplevelse af spillet med. Dette vil samtidig give os en mere valid forudsætning for, at re-designe og videreudvikle Unisex, så spillet giver endnu bedre forudsætning for at udvikle elevernes handlekompetence i SSF".

Læs hele projektet her: