Undervisningsministeriet
0   11

Lærerrepræsentant: Lukning af ministeriets internationale kontor vil skade Danmarks omdømme

Børne- og Undervisningsministeriet har besluttet at lukke sit internationale kontor. Ifølge lederen af Danske Lærerorganisationer International kan det få konsekvenser for Danmarks gode internationale samarbejde og vidensdeling.

Børne- og Undervisningsministeriet har besluttet at lukke ministeriets internationale kontor. Og den beslutning har lederen af kontoret for Danske Lærerorganisationer International, Kristina Aaltonen, svært ved at forstå.

"Der kommer til at være en kraftig kvalitetsforringelse af hele det internationale arbejde, og Danmark vil blive taget langt mindre seriøst i de internationale miljøer inden for uddannelsespolitik", fortæller Kristina Aaltonen.

Artiklen fortsætter under banneret

Ministeriet vil integrere det internationale i det daglige arbejde

I et skriftligt svar til folkeskolen.dk oplyser Børne- og Undervisningsministeriet, at man i ministeriet har besluttet at organisere det internationale arbejde på en anden måde.

"Det betyder, at vi fokuserer vores ressourcer til de internationale opgaver - eksempelvis Unesco, verdensmålene, OECD og de andre områder vi arbejder med - så de hænger bedre sammen med vores nationale arbejde. Den nye organisering betyder, at eksempelvis arbejdet med verdensmålene nu rykker tættere på de enkelte uddannelsesområder, hvilket giver et godt grundlag for at understøtte regeringens ambitioner på området", lyder det fra ministeriet.

Børne- og Undervisningsministeriet oplyser, at det i arbejdet med at forberede reformer og politiske initiativer er afgørende, at alle områder i ministeriet har blik for erfaringer og analyser både nationalt og internationalt.

"Kvaliteten løfter sig ganske enkelt, når det er en del af den almindelige drift både at have blik for det nationale og det internationale", fremgår det af det skriftlige svar fra ministeriet til folkeskolen.dk.

Fare for at mist internationalt overblik

Ifølge Kristina Aaltonen er det bare ikke dét, man vil få ud af en lukning af det internationale kontor i ministeriet.

"Man skal selvfølgelig have de faglige eksperter i ministeriet inddraget i det internationale arbejde, og det gør man allerede i dag, men med en nedlukning mister man overblikket over netværket til det internationale miljø, og så kan man frygte, at Danmark bliver taget mindre seriøst", siger Kristina Aaltonen. 

Hun mener, der er brug for et kontor, hvor der er styr på både netværk og faglighed.

"Man bliver nødt til at have koblingen mellem det internationale netværk, hvor man forstår og kender personerne og institutionerne, og samtidig har faglige ekspertise og styr på uddannelsesområdet", lyder det fra Kristina Aaltonen.

Mindre erfaring fra praksis

Danmark har både repræsentanter i Nordisk Ministerråd, Rådet for uddannelse i EU, i OECD og i ministerrådsdelen af Europarådet. I disse institutioner forhandler man om forskellige uddannelsessager med et politisk mandat i ryggen, og ifølge Kristina Aaltonen kan nedlæggelsen af det internationale kontor betyde, at Danmark i disse sammenhænge mister international anseelse.

"Der er en risiko for, at vores internationale samarbejdspartnere vil have sværere ved at gennemskue Danmarks samlede politik og se den røde tråd, når det ikke er koordineret fra et internationalt kontor", siger Kristina Aaltonen.

Hun mener, at nedlukningen kan ende med at forringe Danmarks mulighed for indflydelse internationalt.

"Hvis Danmark ikke er i stand til at spille sine kort rigtigt, så er det, fordi man ikke har tilstrækkelig viden samlet et sted".

Det danske internationale kontor blev grundlagt i 2001 med Margrethe Vestager som undervisningsminister. Siden oprettelsen har det internationale kontor ikke været lukket, selvom det har skiftet navn og placering i ministeriet afhængig af, hvilke sideopgaver kontoret også har varetaget. Derudover har den siddende departementschefs præferencer også spillet en rolle for arbejdet på det internationale kontor.

Danske Lærerorganisationer International er i tæt samarbejde med det internationale kontor. Det er et samarbejde, der allerede forud for lukningen af det internationale kontor blev nedprioriteret, oplever Kristina Aaltonen.

"Vi har gerne villet inddrages i forbindelse med de danske forberedelser af EU's undervisningsministres beslutninger og de fire uformelle EU-rådsmøder, der har været om covid-19 og uddannelse, men blandt andet fordi der ikke har været en chef for det internationale kontor siden marts i år, er vi ikke blevet inddraget", fortæller Kristina Aaltonen.

Fra Børne- og Undervisningsministeriet henvises der til, at det tidligere også har været sådan i ministeriet, at man ikke havde et internationalt kontor.

"Med den organisering, som vi gennemfører nu, får de chefer, som hidtil har arbejdet med fx grundskolen i Danmark også ansvaret for internationalt samarbejde på det område. Med andre ord samler vi kræfterne. Det samme gør vi på de andre uddannelsesområder, fx erhvervsuddannelserne".

Det internationale udsyn

Ifølge Kristina Aaltonen er lukningen af det internationale kontor udtryk for, at det internationale samarbejde kommer til at få en mindre plads i ministeriet.

"Min personlige opfattelse er, at det ikke kan være andet end udtryk for en politisk nedprioritering af det strategiske internationale samarbejde", siger Kristina Aaltonen.

"Alle ministerier, som vi kan sammenligne os med, har et internationalt kontor".

Også ifølge forhenværende chefkonsulent i Børne- og Undervisningsministeriet Jørn Skovsgaard er det trist for Danmark.

"Hvis beslutningen om at afvikle det internationale kontor er udtryk for en nedprioritering er det virkelig sørgeligt", lyder det fra Jørn Skovsgaard.

Han mener nemlig, ligesom Kristina Aaltonen, at det internationale samarbejde er vigtigt.

"Et stærkt internationalt uddannelsespolitisk engagement er nyttigt både for Danmark og vigtigt for de internationale fællesskaber, vi deltager i", uddyber Jørn Skovsgaard.

Man ved endnu ikke, hvordan lukningen af det internationale kontor konkret kommer til at udmønte sig, og hvor de forskellige opgaver kommer til at ligge. Men ifølge Kristina Aaltonen er et af de største problemer det faktum, at man mister kontorchefen med overblikket.

"Det kommer helt konkret til at betyde, at vi vil blive hørt langt mindre, og at man inddrager de synspunkter, som vi har fra praksis i uddannelsessektoren i langt mindre grad".

Ministeriet understreger i deres svar til folkeskolen.dk, at Børne- og Undervisningsministeriet er forpligtet til at vurdere, hvordan man bedst anvender ressourcerne.

"Det er ministeriets vurdering, at den nye organisering bidrager hertil".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ