Blog
1   22

Samarbejde – det er ikke raketfysik, men der-imod …

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Veltilrettelagt undervisning, udnyttelse af kompetencer, elever med lyst til naturfag og en glæde til at undervise i disse timer. Dette er en opskrift på, hvordan fælles visioner kan føre til undervisnings-glæde – både hos elever og lærere.

Ny struktur

På 5. og 6. årgang er vi i år tre overbygningslærere, der har natur og teknologi. Jeg kender den ene 5. klasse og en af 6.klasserne, da jeg har haft dem de to foregående år. De andre klasse kendte hverken mine to kollegaer eller jeg.

Inden skoleårets start var vi noget betuttet over denne undervisningsopgave. 120 minutter alene med en klasse man ingen relationer har til, en gang om ugen og uden faglokale. 

Hurtigt kunne vi blive enige om at prøve at gribe denne opgave anderledes an end den traditionelle undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi valgte følgende:

  • Fælles opstart på trappen
  • Alle elever mødes og introduceres til dagens emne

 

  • En lærer og et hold i hvert vores klasselokale
  • På 5. årgang: 3 lærere og 3 hold (Til vores første emne er holdene klasserne)
  • På 6. årgang: 2 lærere og 2 hold.
  • Hvert hold undervises 25/30 minutter – hvorefter lærerne roter.
  • Dvs. hver lærer underviser i det samme stof til hvert hold = mindre forberedelse
  • Udnyttelse af hver vores kompetencer, så eleverne oplever at møde lærere, som er skarpe på deres stof.

 

  • Pause 
  • Eleverne er ude 10 minutter at få frisk luft

 

  • Fælles afslutning
  • Alle elever mødes på trappen igen, og vi skriver vores nye viden på et fælles mindmap i mindmeister (programmet ligger på skoletube)

Ikke raketfysik

Denne struktur er jo ikke nogen verdensopfindelse, men bare en måde at organisere sine timer på. Grunden til, at jeg alligevel vælger at skrive om vores undervisning, er håbet om, at den kan inspirere kollegaer til at anskue tilretteæggelsen af naturfagsundervisningen i et nyt perspektiv. 

Vi har endvidere en plan for, hvem af os der laver undersøgelser. Så indtil nu har vi formået, at undervisningen hver gang indeholder undersøgelser, men den enkelte lærer står ikke med dette ansvar til hver uge.

Vi bruger Meebook som læringsplatform. Her er forløbene bygget med et fælles overblik og et forløb til hver lærer. Så kan vi alle følge med i, hvad der sker i de forskellige timer. 

Efter efterårsferien fortsætter vi, og vi korrigerer med de erfaringer, som vi har gjort i første semester. De tre lærere, som er en del af denne organisering, har vidt forskellige kompetencer. Ved at organisere os på denne måde, så bliver vores undervisning bedre fagligt, og eleverne oplever kvalificerede lærere.

Vi oplever fællesskab, sparring og glæden ved at være kollegaer.

TAK til Tina og Martin for at tro på ideen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.466 andre er allerede tilmeldt