Debat

Replik: Aalborg vil bremse stigning i antallet af elever i specialtilbud

Vi skal huske at tænke "børnene først" og ikke "pengene først".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lisbeth Laurritsen næstformand for skoleudvalget i Aalborg Kommune udtaler, at det er "Ulykkeligt når et barn ikke kan blive i sin normalskole" og er frustreret over at sende børn i specialiserede tilbud. Her er det vigtigt at tilføje ”børnene først”, ikke ”pengene først”. Økonomi må simpelthen ikke fylde så meget i argumentationen om inklusionsbørn. 

En underfinansieret folkeskole

Man kan kun rose, at Aalborg Kommune vil tilføje flere midler til deres folkeskole. Det er med garanti nødvendigt og vil komme mange børn til gavn. En underfinansieret folkeskole giver mange problemer, som  manglende forberedelsestid til lærerne, manglende overskud og generelt flere konflikter. Det er ubetinget godt at sætte de nødvendige ressourcer af til folkeskolen, men de nødvendige ressourcer må ikke følges af et krav om at inkludere flere børn, for der er mange, der har brug for et specialiseret tilbud.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Mange børn har brug for et specialiseret skoletilbud

Tidligere har forskellige regeringer forsøgt at inkludere flere børn i den almene folkeskole med store konsekvenser for børnene. Inklusionsmålsætningen på 96% gav mange problemer for både børne og skoler og førte til sidst frem til erkendelsen, at en målsætning ikke er den rigtige vej at gå. Det enkelte barn har brug for et tilbud, der passer til dem pædagogisk og fagligt. Hvis barnet har brug et specialiseret tilbud skal personalet have den fornødne ekspertise, der sikrer, at barnet får faglige udfordringer og sikrer, at børnene trives.

Børn i udsatte og sårbare positioner visiteres med mange individuelle årsager til et specialiseret tilbud. Det kan blandt andet være, at de har brug for et stærkere samspil mellem socialpædagogisk faglighed og den specialiserede undervisningsfaglighed. Derfor må argumentet for at inkludere et barn i folkeskolen aldrig blive økonomi. Et specialiseret skole- eller dagbehandlingstilbud kan være den helt rigtige løsning for både barnet, forældrene og folkeskolen. Barnets trivsel må ikke komme i anden række i et fosøg på at inkludere alle børn i Folkeskolen, da vi så gentager fortidens fejl. Et stigende antal børn har særlige udfordringer og vil således have gavn af et specialiseret skoletilbud. En kommunal kassetænkning må ikke forhindre, at børn får det skoletilbud, der imødekommer deres individuelle behov.

Kasper Nordborg Kiær

Skole- og uddannelsespolitisk konsulent i Landsorganisationen for Sociale tilbud

Powered by Labrador CMS