Debat
0   12

Replik: Aalborg vil bremse stigning i antallet af elever i specialtilbud

Vi skal huske at tænke "børnene først" og ikke "pengene først".

Lisbeth Laurritsen næstformand for skoleudvalget i Aalborg Kommune udtaler, at det er "Ulykkeligt når et barn ikke kan blive i sin normalskole" og er frustreret over at sende børn i specialiserede tilbud. Her er det vigtigt at tilføje ”børnene først”, ikke ”pengene først”. Økonomi må simpelthen ikke fylde så meget i argumentationen om inklusionsbørn. 

 

Artiklen fortsætter under banneret

En underfinansieret folkeskole

Man kan kun rose, at Aalborg Kommune vil tilføje flere midler til deres folkeskole. Det er med garanti nødvendigt og vil komme mange børn til gavn. En underfinansieret folkeskole giver mange problemer, som  manglende forberedelsestid til lærerne, manglende overskud og generelt flere konflikter. Det er ubetinget godt at sætte de nødvendige ressourcer af til folkeskolen, men de nødvendige ressourcer må ikke følges af et krav om at inkludere flere børn, for der er mange, der har brug for et specialiseret tilbud.

Mange børn har brug for et specialiseret skoletilbud

Tidligere har forskellige regeringer forsøgt at inkludere flere børn i den almene folkeskole med store konsekvenser for børnene. Inklusionsmålsætningen på 96% gav mange problemer for både børne og skoler og førte til sidst frem til erkendelsen, at en målsætning ikke er den rigtige vej at gå. Det enkelte barn har brug for et tilbud, der passer til dem pædagogisk og fagligt. Hvis barnet har brug et specialiseret tilbud skal personalet have den fornødne ekspertise, der sikrer, at barnet får faglige udfordringer og sikrer, at børnene trives.

Børn i udsatte og sårbare positioner visiteres med mange individuelle årsager til et specialiseret tilbud. Det kan blandt andet være, at de har brug for et stærkere samspil mellem socialpædagogisk faglighed og den specialiserede undervisningsfaglighed. Derfor må argumentet for at inkludere et barn i folkeskolen aldrig blive økonomi. Et specialiseret skole- eller dagbehandlingstilbud kan være den helt rigtige løsning for både barnet, forældrene og folkeskolen. Barnets trivsel må ikke komme i anden række i et fosøg på at inkludere alle børn i Folkeskolen, da vi så gentager fortidens fejl. Et stigende antal børn har særlige udfordringer og vil således have gavn af et specialiseret skoletilbud. En kommunal kassetænkning må ikke forhindre, at børn får det skoletilbud, der imødekommer deres individuelle behov.

Kasper Nordborg Kiær

Skole- og uddannelsespolitisk konsulent i Landsorganisationen for Sociale tilbud


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.283 andre er allerede tilmeldt