Debat

På bagkant af afstemningen om A20

Nu har der været tid til at fordøje. Så kan man jo gøre sig tanker om hvor det stiller mig selv, mine kollegaer og os som faggruppe? Personligt vil jeg overlade debatten i en periode til dem der skal bære faklen videre med knæfaldet for overgrebsmændene i KL. God arbejdslyst til dem - jeg er pessimist på deres vegne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil lukke mig lidt om mit eget arbejde, koncentrere mig om mine elever og deres tarv, og udnytte at jeg har 20 års erfaring som lærer, hvoraf de 7 har foregået i aftaleeksilet. Der må komme mildere vinde, alene fordi det må være svært for KL's medlemmer at fortsætte overgrebet i fuld stil, samtidig med at de som noget nyt skal forpligte sig til at lytte.

Jeg har stadig ikke forstået genistregen i at have en aftale om at skulle aftale, fremfor at have en aftale om at der er nogle regler der gælder?

Jeg kan også kun se KL's manglende vilje til centrale aftaler om tid, som et slet skjult ønske om at kunne pålægge mere undervisning end et loft ville forhindre? 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg er pissetræt af DLF's skødehundsmentalitet og det de kalder 'vedholdende arbejde gennem dialog", for jeg ser det som fuldstændig forklaring af KL's interesser til DLF's medllemer, når vores fagforening fortæller os, at vi er mindre værd, end ordnede forhold?

Jeg synes det er aldeles håbløst at DLF varetager vores tarv overfor KL, ved at smide det hele under et førerløst tog på det sidespor, som KL har overtalt dem til at kalde samarbejdssporet? 

Jeg er nok så forstokket, at det ikke bider på mig, at vi og KL skulle have sammenfaldende interesser i vores arbejdsvilkår? Især ikke, når KL's interesse tydeligt er at forringe vores vilkår... hvordan kan det være vores interesse?

Helt tosset bliver det, når DLF-toppen forsøger at forklare medlemmerne at KL ikke har økonomi til at give os ordnede vilkår. What!?!?! Det er sgu da den anden vej min forening skal forklare, eller har jeg misforstået hvad en fagforening er? I skal da forklare KL, at de ikke har råd til at drive skole under ordnede vilkår, med den spinkle økonomi de har, men at lærerne ikke vil arbejde under uordnede forhold.

Jeg fatter ikke at man så talentløst har spillet alle sine esser af hånden i Coronakrisens baghjul? Vi har monopol på en samfundsvital funktion, og det udnytter vi til at underkaste os A20? Jeg er chokeret.

Held og lykke med skidtet. Jeg kommer ikke til at løfte det. Jeg vil ikke røre ved A20 med en ildtang, for hele grundtanken i A20 er syg og forkert. Et uskønt elefantkapløb mod bunden, hvor vi ovenikøbet har samtykket til at det foregår?

Når der skal dialogkaffes på skolerne i den kommende periode, så lad dem der tror på den vej stille sig frem og se om deres synspunkter reelt vinder indpas? Det gider jeg ikke spilde mit krudt på.

Jeg har fortsat en uforløst bitterhed overfor KL, og jeg skal ingen steder ud af noget samarbejdsspor med dem. Ellers tak! Til gengæld skal jeg følge det tæt, når denne ikke-aftale skal evalueres op til 2024. 

For jeg søger et helt anderledes opgør med KL, end A20 blev, og jeg vil gøre mit til at fremhæve 'hullerne i pappet' og gøde jorden for at den fiskerlussing de mangler at modtage kommer med forsinket bitterhed og styrke, når lærerne igen-igen-igen oplever at de i stedet for anstændig aftale tilbydes en rundbordssamtale med overlorden...

Intet glemt - intet tilgivet

Og så ellers tilbage i klasseværelset og se på børnene - de er i det mindste til at regne med!