Blog
3   5

Hvordan TEACCH ?

Abonner på nyt om Børn med autisme i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I 1997 udgav Theo Peeters bogen: Autisme- fra teoretisk forståelse til pædagogisk praksis. I samme periode rejste danske visionære ledere og lærere til North Carolina,  USA, for at lære om TEACCH* systemet. De tog systemet med hjem, tilpassede det til danske forhold, og blev autismepædagogiske fyrtårne i Danmark.

Nu 25 år senere, bygger de fleste børnehave- skole- bo- og jobtilbud til mennesker med autisme på TEACCH. TEACCH er ikke en entydig størrelse, fortolkningen af TEACCH er forskellig fra institution til institution. En uklar fortolkning af TEACCH kan skabe usikkerhed og stress hos både personale og elever.

På vores skole taler vi om TEACCH en gang om året, gennemgår grundlaget og diskuterer hvordan vi anvender TEACCH. Nye kolleger er kommet til, og har brug for at vide, hvordan vi arbejder med TEACCH. I personalegruppen har vi brug for at afstemme vores tilgange og metoder, så vi møder eleverne på den samme måde. Det giver ro og reducerer stress. Det betyder, at eleverne kan lære. 

Artiklen fortsætter under banneret

Vores udgangspunkt er, at autisme er et gennemgribende og livslangt vilkår. Derfor skal vi arbejde med løsninger, der skal ses i et livslangt perspektiv. Vi arbejder i et ligeværdigt samarbejde mellem skole, hjem og fritid. Det betyder, at vi deler viden og finder løsninger i fællesskab, som barnet kan bruge både i skolen, i hjemmet og i fritiden. 

I vores forståelse af TEACCH har vi fem dimensioner:

  • Grundlæggende viden og forståelse af autisme
  • Individuel tilgang
  • Alternativ mening
  • Dynamisk undervisning og afstemt pædagogik
  • Livslangt perspektiv

Grundlæggende viden og forståelse af autisme:

Vi kvalificeres gennem kurser, vidensdeling, vejledning, litteratur, og i mødet med mennesker, der har autisme.

 

Individuel tilgang:

Vi ser det hele menneske, ikke kun autismen. Vi ser, hvordan den enkelte elev har autisme. Vi anerkender personligheden, fagligheden, særinteresserne, sanseforstyrrelserne, de sociale færdigheder, de kommunikative evner, forestillingsevnen, IQ, de eksekutive funktioner, tillægsdiagnoserne og elevernes placering på autismespektret.

 

Alternativ mening:

Undervisningen skal give mening. Vi skaber overblik, og giver tydelige mål. Vi producerer redskaber og giver strategier til forståelse, og til at løse opgaver. Vi strukturerer dagen, timen, opgaven, pausen, frikvarteret og de sociale arrangementer.

 

Dynamisk undervisning og afstemt pædagogik:

Vi er kreative og i konstant bevægelse i arbejdet med at finde nye løsninger, når eleven går i stå, går baglæns eller springer et udviklingstrin over. Vi afstemmer krav og forventninger. Vi går efter succeser. Vi afstemmer følelser, tanker og handlinger. Vi overholder aftaler, siger det vi gør, og gør det vi siger.

 

Livslangt perspektiv:

Vi lærer eleven færdigheder, der giver selvstændighed og selvværd. Vi lærer eleven selvforståelse. Vi lærer eleven social forståelse, og giver strategier til at være et socialt menneske, der indgår i fællesskaber.

 

TEACCH i skolen er et system, der gennem et visuelt struktureret miljø, giver eleven et overblik over dagen, skoletiden, den enkelte undervisningstime og den enkelte opgave. Miljøet er indrettet, så pladserne angiver, hvad skolen forventer, af eleven. En fast plads ved fællesbordet angiver, at her arbejder eleven sammen med andre. En fast plads ved arbejdsbordet angiver, at her arbejder eleven alene og en plads ved pausebordet angiver, at her holder eleven pause. Undervisningen er struktureret ud fra de 10 Hér, så eleven altid har det fulde overblik over, hvad læreren forventer. Struktur giver overblik og ro.

Skolen er et fællesskab og eleverne lærer, at være en del af fællesskabet. At have en ven, eller at være noget for et, eller flere mennesker, er værdifuldt i sig selv. At være en del af et fællesskab giver livet mening. Vi arbejder med fælles undervisning og har fælles oplevelser. En fælles struktur er nødvendig, så eleverne gennem undervisningsdifferentiering kan deltage i fælles undervisning på hver deres niveau.

Alle mennesker er forskellige, derfor er elevernes pladser og skemaer også forskellige. Jo bedre vi kender eleven, jo bedre kan vi planlægge skoledagen, miljøet og undervisningen til den enkelte elev. Ved arbejdsbordet arbejder eleven i dybden med faglige opgaver. Her har eleven typisk tre opgaver indenfor fagene dansk, matematik og engelsk. Har eleven et favorit fag eller særlige interesser, så er opgaverne også indenfor dette. Her kan eleven godt arbejde i 2.klasse matematik, 7.klasse dansk og 9.klasse tysk.

På pausepladsen holder eleven pause, og her bestemmer de fleste elever selv, hvad der skal ske. Nogle elever spiller computer med hinanden, og andre går ud og spiller bold.

Et undervisningsmodul på 90 minutter, er typisk opdelt med10 minutters pause, 35 minutters undervisning, 25 minutters arbejdsopgaver og 20 minutters pause.

TEACCH ændrede pædagogikken overfor mennesker med autisme i Danmark. Husk at give jeres TEACCH et servicetjek, så er I sikre på, at systemet er genkendeligt for både elever og personale. Strukturen skal være tydelig for alle, og passe til jeres institution. Det giver ro, reducerer stress og er grundlaget for læring.

 

TEACCH = Treatment and education of autistic and other communication handicapped children.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.274 andre er allerede tilmeldt