Debat

Nyt gratis undervisningsmateriale: "Hvad er hygge?"

Til udskolingen: Tre dokumentarfilm, og en lærervejledning med øvelser og diskussionsoplæg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er intet kommercielt sigte med nedenstående tilbud. Der sælges ikke ydelser til skoler i forbindelse med projektet eller fra nedenstående hjemmeside. Linnetresearch hjemmesiden giver gratis adgang til supplerende research, dvs. til antropologisk forskning i hygge. Indlægget publiceres her anden gang for at præcisere dette.

Kære lærere. Jeg vil gerne dele et nyt, gratis, filmbaseret undervisningsmateriale. Det hedder ”Hvad er hygge?” og er produceret med støtte fra Undervisningsministeriet.

Filmene er primært tiltænkt udskolingen og efterskoler: Dansk, samfundsfag og håndværk & design. Sekundært også gymnasiet og højskoler.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Materialet består af tre korte dokumentarfilm og en lærervejledning med øvelser og diskussionsoplæg. Inddelt efter fag, kompetenceområder og mål.

Film og lærervejledning ligger samlet her: http://linnetresearch.dk/tre-film-om-hygge

Og her er direkte links:

Lærervejledning http://linnetresearch.dk/wp-content/uploads/2020/08/Hvad-er-hygge.-Oplæg-til-øvelser-og-diskussion-i-undervisning.pdf

Film 1 ”Det gode samvær” (10 minutter) 

https://player.vimeo.com/video/362543378

Film 2 ”Steder med stemning” (16 minutter) 

https://player.vimeo.com/video/362542526

Film 3 ”Kritik af hyggen” (16 minutter) 

https://player.vimeo.com/video/434858973

Jeg er antropolog og har forsket i hygge. Målet med undervisningsmaterialet er selvfølgelig ikke, at eleverne skal lære at hygge! Men at tilbyde hyggen som en vinkel, hvorfra man kan diskutere og gå kreativt til nogle store spørgsmål, som mange mennesker på et tidspunkt arbejder med - fagligt eller personligt.

Kort om muligheder i ovennævnte fag ved brug af materialet:

I faget dansk er det oplagt at fokusere på ”hygge” både som en tvetydig figur i hverdagssproget, og en identitets-markør i forståelsen af det at være ”dansk”. Samt at læse skønlitteratur for beskrivelser af stemninger, af hjemmets betydning, og forskellige typer familieliv. 

I samfundsfag er det oplagt at bruge filmene til at diskutere hygge i forhold til andre værdier, der er centrale i det danske samfund. Samt at diskutere, hvordan man socialiseres til hygge. Og at se på den mørke side af hyggen: Gruppepres og kollektiv selvtilstrækkelighed. Materialet lægges desuden op til afprøvning af antropologiske undersøgelsesmetoder.

I håndværk & design kan filmenes cases (især film 2 ”Steder med stemning”) understøtte en diskussion af hvilke rum og genstande, der opleves som hyggelige (eller det modsatte). Altså sammenhængen mellem materialers egenskaber, og hvordan de opleves af brugeren. Herunder hvordan materialer påvirker det samspil mellem lyde, lys og dufte, som sætter en stemning, der i sin tur påvirker mennesker. Samt hvorvidt ting og steders udformning spiller sammen med ”den menneskelige skala”. 

Selvom filmene primært er tiltænkt udskolingen i folkeskolen, er det håbet at de også kan bruges i andre sammenhænge, hvor der arbejdes med kultur og kulturmøder, gruppedynamikker, eller oplevelsen af steder og rum.

Jeg tager meget gerne imod kommentarer, se lærervejledningen for kontaktdetaljer.