Skolerne skal sørge for nødundervisning til de børn, der er hjemsendt med mistanke om covid-19.

Hjemsendte elever, der mistænkes for smitte, skal have nødundervisning

Ud over at stå for undervisningen i de almene klasser skal skolerne nu også sikre fjernundervisning af hjemsendte enkeltelever, der er mistænkt for covid-19. ”Det er det muliges kunst, for lærerne kan jo ikke være to steder på én gang”, lyder det fra DLF.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ny bekendtgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet om nødundervisning har blandt nogle lærere skabt frygt for at blive pålagt dobbeltarbejde.

De er bange for, at de nu kan komme til at sidde med ansvaret for at hjemmeundervise hjemsendte elever, der er mistænkt for smitte med covid-19, samtidig med at de stadig har ansvaret for den almene undervisning i klassen.

Bekendtgørelsen trådte i kraft i sidste uge og skal overordnet set give grundskoler mere fleksibilitet til at håndtere pludseligt opståede situationer med for eksempel smitte eller smitterisiko blandt elever og lærere.

De nye regler ændrer ikke ved, at grundskoler som udgangspunkt fortsat skal give almindelig undervisning efter de almindelige regler. Men når skolerne - for at følge sundhedsfaglige påbud, retningslinjer eller anbefalinger - er nødt til at iværksætte foranstaltninger, der helt eller delvist forhindrer den almindelige undervisning, så skal de give nødundervisning, lyder det nu fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Videoopkobling

Det betyder, at hvis én eller flere elever er hjemsendt fra skolen i en kortere periode på grund af mistanke om smitte med covid-19, så skal skolen iværksætte nødundervisning. Det gælder både, hvis der er tale om enkelte elever, eller hvis det er en hel klasse, årgang eller skole, der er hjemsendt.

Hvis det er en enkelt eller få elever, der skal have nødundervisning, kan skolen eksempelvis give eleven hjemmeopgaver efter anvisning fra underviseren, eller eleven kan, hvis det er teknisk muligt, videoopkobles til den undervisning, der foregår på skolen og følge med hjemmefra, lyder det fra ministeriet.

Ingen har endnu overblik over, hvordan skolerne rent praktisk organiserer det, hvis en klasse skal have almindelig undervisning, samtidig med at en eller flere hjemsendte elever skal have hjemmeundervisning.

Hjemmeopgaver i dansk, engelsk og matematik

På en københavnsk skole, hvis navn er redaktionen bekendt, har skolelederen blandt andet sendt følgende ud til lærerne:

"Så gældende fra på mandag (i dag, red.) skal de elever, der er hjemme på grund af mistanke om smitte med covid-19, have tilsendt hjemmeopgaver. Derfor skal alle klasselærere via Aula fx i ugeplanerne skrive til klassernes forældre, at vi skal have besked, hvis deres børn er hjemme på grund af mistanke om smitte med covid-19, og at vi så sender hjemmeopgaver i dansk, engelsk og matematik, som den enkelte elev kan arbejde med de dage, de er hjemme".

I et debatindlæg på folkeskolen.dk udtrykker lærer Thomas Andersson utilfredshed med, at lærerne nu pålægges at "løse to opgaver for samme pris som en."

"Så aben lander på lærernes skulder, og flytter ind derhjemme, hvis ikke det ekstra arbejde bliver reduceret i andre tilsvarende opgaver", skriver han.

Debat: Skal aben bo hos læreren under pandemien?

Formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, Regitze Flannov, lægger vægt på, at bekendtgørelsen handler om, at "man meget hurtigt kan iværksætte nødundervisning, hvis og når det bliver nødvendigt" - og det finder hun "klogt".

"Det er det muliges kunst"

Hun forventer, at skoleledere og lærere nu i fællesskab finder ud af, hvordan man kan give undervisning til enkeltelever derhjemme "inden for det, der er muligt".

"Det er hensynet til lærernes og elevernes sundhed, der styrer, og det vil sige, at man skal kunne reagere meget hurtigt, hvis der opstår lokale situationer med smitte. Men det er jo inden for det muliges kunst. En lærer kan jo ikke stå og undervise 9. a i klassen og så samtidig undervise 9. b hjemmefra. Man kan jo ikke være to steder på én gang, og lærernes arbejdsliv skal også hænge sammen. Det her handler om det, der kan lade sig gøre inden for det muliges kunst", siger hun.

Skoler eksperimenterer

Ifølge formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, vil det være et problem, hvis man ved fjernundervisning forestiller sig én lærer ved en computer, der underviser én elev.

"Men hvis man begynder at arbejde med, at eleven følger med inde i undervisningstiden ved, at computeren står inde i klasseværelset, måske ved en kammerat, som hjælper - så bliver det pludselig en anden situation. Det ved jeg, at nogle skoler har eksperimenteret med og fået til at lykkes. Det er ikke optimalt, men dog bedre end én lærer til én elev. Det er spild af resurser. De hjemsendte elever kan lige så godt være med inde i klasserummet og høre, hvad der bliver sagt og gennemgået", siger Claus Hjortdal. 

Powered by Labrador CMS