Debat

Skal aben bo hos læreren under pandemien?

Blev jeg lige forbryder mens jeg sov? I mandags, d. 24. august udsendte domptøren af uskønne elefanter, undervisningsminister PRT, en bekendtgørelse, som pålægger skolerne ansvaret for at elever der hjemsendes i forbindelse med COVID-19 skal hjemmeundervises. Det gælder om de er hjemsendt med mistanke, symptomer, for at testes eller er testet positive. Og det gøres nu lige til din forpligtelse. Vidste du det? Har vores arbejdsgivere fortalt os det? Har vores fagforening reageret på det? Næh, de er på virtuel turné for at overbevise dig om at det vil være bedre for dig at stemme JA til en aftale der netop gør disse 'fleksible' løsninger mulige med din accept.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan lyde som om at elever der møder i skole skal undervises, og at elever der er hjemme pga. COVID-19 skal undervises. Det lyder som dobbelt arbejde? Hvis ikke ens fagforening er på barrikaderne her, hvornår så?

"I skal bede jeres leder om et skriftligt pålæg om at gennemføre jeres undervisning to gange - og så skal I straks bede jeres TR om at kontakte kredsen og der skal findes en løsning, hvor man synligt reduceres i andet undervisning, så dobbelt arbejde tæller dobbelt"

"Vi har kontaktet arbejdsretten"

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

"Danmarks lærerforening varsler overenskomststridige arbejdsnedlæggelser på arbejdspladser der gennemfører dobbeltarbejde uden tilsvarende reduktion i andet undervisning".

Det hørte vi ikke meget om i mandags, dagen før afstemningen om en arbejdstidsaftale som afmonterer konfliktretten og gør os til samarbejdende om lederens førstefortolkningsret. Tilfældigt? Sidder der mon allerede nu lærere som har afgivet en JA-stemme, og tænker "Hmmm... det der med at vise KL, staten og dlf tillid til en ny start, hvor vi tages med ind i beslutningsrummet og skal høres, er da kommet skidt fra start? Måske jeg skulle have stemt NEJ TAK og krævet en ny forhandling i 2021, hvor vi får rejst krav om værn der sikrer det her?"

Skal lærerne ikke bidrage til pandemi-løsningen?

Jo da, og det har vi også gjort, og gør fortsat, men andre faggrupper, som løfter ekstra arbejde i den forbindelse, har modkrav, og kommer igennem med det. 

https://finans.dk/erhverv/ECE12069560/praktiserende-laeger-faar-kritik-for-at-tage-dobbeltbetaling/?ctxref=ext

Hos lærerne kan det vise sig at være stik modsat: Du skal løse to opgaver for samme pris som en. Med en tavs fagforening som modspil, fordi den pt. forsøger at overtale de medlemmer som får lov til at stemme, om at stemme for at 'enighed' mellem alle er bedst. 

Selvfølgelig skal lærerne undervise eleverne. Selvfølgelig skal elever der må være hjemsendt i længere tid have et undervisningstilbud, men hvem skal løfte opgaven? Som det foregår nu, beslutter ministeren, at det skal finde sted (ikke hvordan). Herefter har kommunerne bare at sørge for at det sker, så det får skolelederne pålæg om (men lige at vente med at iværksætte det til efter 1. september?). Skolelederne skal løse den udfordring, så hvor går de hen? Til den lærer hvis elev er hjemme: 

"Du Jørgen, før du går hjem, så skal du også lige sørge for at Marcus får en skoledag derhjemme. Hejhej".

Så aben lander på lærerens skulder, og flytter ind derhjemme, hvis ikke det ekstra arbejde bliver reduceret i andre, tilsvarende opgaver. For så bliver det efter arbejdstid, at hjemmeundervisningen presses ind. Så har KL fået i pose og i sæk!

Det kunne godt se ordentligt ud, men det gør det næppe, hvis man regner med endnu en gratis omgang på lærernes regning?

Jeg arbejdede en gang (00'erne) på en skole, hvor en elev desværre blev så alvorligt syg, at hun permanent  ikke kunne møde i skole. Det løste min skoleleder, ved at en kollega blev tildelt opgaven med at sammensætte et meningsfuldt hjemmeundervisningsforløb, hvor han samtidig fik frataget undervisningsopgaver på skolen, svarende dertil. Ingen brokkede sig over den løsning, og alle på skolen var stolte over at vi som skole hjalp eleven og familien i en svær tid, ved at sørge for et meningsfuldt indhold i hverdagen. 

Kan ministerens dekret vise sig samfundsskadeligt?

Altså udover at det næppe bygger bro over mistillidsafgrunden, så kan en utilsigtet effekt af bekendtgørelsen være at lærere som i forvejen er pressede af dagligt at være en fysisk del af Coronaberedskabet, med usikkerheden, hygiejnereglerne, afstandskravene, konstante ommøbleringer og dyneløfteri på rengøringsstandarten, nu også pålægger sig selv gratis mer-arbejde ved at udvise forsigtighed ved mistanke om smitte og følgende hjemsendelse, måske bliver mindre tilbøjelige til at tænke safety first?

Forbryder vi os mod loven?

Ved at bekendtgøre det her, og siden pålægge kommunerne, som pålægger læreren det, gør man de facto lærere som ikke hjemmeunderviser hjemsendte elever sideløbende med at passe deres fysiske arbejde til kriminelle, fremfor samfundssindsudvisende frontlinjemedarbejdere, for loven giver elever ret til undervisning, og du har pligt til at stå for den. Altså brød du loven i sidste uge, hvis du ikke hjemmeunderviste elever der f.eks. blev holdt hjemme for at afvente testresultater. Enten er du med os eller også er du mod os kan vel dårligt praktiseres tydeligere? I samarbejde laver vi nemlig god skole, så ret ind!

Velkommen til Cirkus Rosenkratnz, stedet hvor de uskønne elefanter frit løber rundt i rummet, kulissen og manegen!

https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2020/aug/200924-nye-bekendtgoerelser-goer-covid-19-regler-mere-fleksible?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=200827-buvm-nyhedsbrev&utm_term=artikel&utm_content=nye-bekendtgoe&fbclid=IwAR348q_i3sDnc8g4Dyr0ws8uEofRPs2DNBv5LBMTHc-TWAVX8jqZFaoL2y4