Skolepolitik (Christiansborg)
4   45

Nu starter forhandlingerne om mere frihed til skolerne

På baggrund af erfaringerne fra forårets forskellige versioner af corona-skole indkalder undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil folkeskoleforligskredsen til drøftelser om øget frihed til skolerne.

Flere partier har været endog meget utålmodige for at komme i gang, ikke mindst fordi de ser corona-erfaringerne som en oplagt anledning til at gøre op med folkeskolereformens lange skoledage. 

"Der er momentum nu, som skal udnyttes", sagde den konservative undervisningsordfører Mai Mercado for nylig til folkeskolen.dk

Artiklen fortsætter under banneret

Men som det tydeligt er fremgået af undervisningsministerens udtalelelser den seneste uge, er det ikke undervisningstidens længde som sådan, hun mener, der skal røres ved.

"Det, jeg åbner for, er, at vi har fået nogle erfaringer nu med, at der er dele af elevgrupperne, som arbejder rigtig godt og koncentreret hjemmefra og får mere ud af undervisningen. Sigtelinjen er for mig, om vi i højere grad kan undervisningsdifferentiere, så en større del af undervisningen kan foregå under andre rammer, hvis eleverne trives med det, end i dag. Ikke nødvendigvis hele tiden, men det kunne for eksempel være nogle timer om ugen, en formiddag om ugen - for nogle af eleverne", sagde hun forleden til folkeskolen.dk.

Ministeren har nu indkaldt Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance til et møde på onsdag den 2. september om, hvordan landets folkeskoler kan få mere frihed på baggrund af erfaringerne med øget frihed under corona-nedlukning og genåbning i foråret.

"De erfaringer, folkeskolerne har gjort sig under covid-19-nedlukningen og -genåbningen, vil vi gerne arbejde videre med. Derfor er jeg glad for, at vi nu kan indkalde folkeskoleforligskredsen til et møde om, hvordan vi kan give skolerne mere frihed, end de har i dag", siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i en pressemeddelelse.

Børne- og undervisningsministeren har iværksat en erfaringsopsamling for at indsamle mere viden om det større lokale råderum, som folkeskolerne havde under nedlukningen. Skolerne havde øget frihed i forhold til undervisningens tilrettelæggelse, herunder prioriteringen mellem fag, fjernundervisning, inddeling i små hold og undervisning udendørs.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ