Blog
0   15

Mere end grammatik og gamle bøger

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Folkeskolen og universitetet er to forskellige organismer, men del af samme fødekæde. Inden for sprog er der fælles træk i synet på læring og også fælles bekymringer for sprogene. Kvalitetssikret undervisning er super vigtig, og hvis folkeskolen ikke fungerer, mærker de det på universitetet. Moritz Schramm, lektor og studieleder på Syddansk Universitet, fortæller.

Tyskstudiet på SDU er moderne, fx sådan at man forsøger at give de studerende mulighed for at gå direkte til et emne der interesserer dem. Hvis en studerende er interesseret i grøn omstilling eller politik, kan hun gå direkte på dette emne og læse om det på tysk - hun behøver ikke vente på at lære sig godt tysk først. Så tyskstudiet er meget mere end et sprogfag. Vi kender denne didaktiske tilgang fra Petra Daryai-Hansen, Carl Kinze og andre. Der må snart være flere resultater og lige-til-at-gå-til-didaktiseringer undervejs.

www.folkeskolen.dk/1846859/delfintysk---fuld-forstaaelse-hinsides-sproglige-skyklapper

Nutidig relevans

Når vi arbejder med børn og unge kan vi bedst motivere dem hvis de finder stoffet relevant, dvs aktuelt. Sjovt nok har de studerende på SDU det samme fokus på aktualitet. Hvordan forstår vi Tyskland i dag? De starter i nutiden og går baglæns i tid for at samle historien op, om nødvendigt. Så når de arbejder med historisk stof, er det med relevans for nutiden. Moritz Schramm formulerer det sådan: Vi vil gerne væk fra grammatik og gamle bøger.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvor er naboerne?

Tysk på SDU er et relativt lille studie, men det er godt på kernefagligheden. Nogle kurser samlæses med andre humanistiske studier. Der er et godt samarbejde og et socialt fællesskab med spansk, men desværre forsvinder det snart. Spansk afskaffes. Ikke for nogen anden grund, end at der skulle spares penge et sted. Fransk er væk, italiensk og russisk har været væk i en menneskealder. Moritz Schramm savner allerede den sproglige mangfoldighed og kan med nogen ret være bekymret for tyskstudiets fremtid på SDU.

Geografisk bekymring

Den største skræk er politiske indgreb, som fx kunne være et ønske om at samle tyskstudierne i København. Dette ville betyde en tydelig nedgang i antal kandidater. Hvis man lukker instituttet i Odense, vil de interesserede studerende ikke nødvendigvis rejse til København, men måske vælge noget andet. ”Der er i samfundet en generel interesse for Tyskland og for hvad der sker dernede, men hvis vi ikke udvikler os og følger med tiden, bliver vi lukket.”


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
895 andre er allerede tilmeldt