Mange elever blev mindre fysisk aktive under nedlukningen, men det er vigtigt med bevægelse i skoledagen, lyder det fra Dansk Skoleidræt og Nordea-fonden.

Skoler får hjælp til bevægelse med afstand

Øvelser målrettet dansk og matematik og konkrete forslag til idrætsundervisningen skal hjælpe landets skoler med både at sikre bevægelse i skoledagen og sikre, at retningslinjerne om afstand overholdets. Bag projektet står Dansk Skoleidræt og Nordea-fonden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stillesiddende, traditionel undervisning må ikke blive resultatet af retningslinjerne fra myndighederne om, at folkeskolens elever så vidt muligt skal holde mindst en meters afstand til hinanden.

Og selv om retningslinjerne efter sommerferien er lempede, og skoledagen mere normaliseret, er det stadig en god idé for skolerne at holde fast i nye vaner omkring bevægelse med afstand mellem eleverne. For det er vigtigt, at skolerne holder fast i en varieret undervisningsform, hvor aktivitet og kropslig læring er centrale elementer.

Aktivitet med afstand

Sådan lyder det fra Dansk Skoleidræt, der - efter at landets skoleelever er vendt tilbage til en lidt mere normal skoledag efter sommerferien - nu uge efter uge hjælper lærere og pædagoger landet over med forslag og tips til bevægelsesaktiviteter i projektet "aktivitet med afstand".

Projektet, der støttes med små 300.000 kroner af Nordea-fonden, medfører, at det nye "corona-materiale" gøres til en del af ugens øvelses-nyhedsbrev, som Dansk Skoleidræt i forvejen sender ud til 7.000 lærere og pædagoger hver mandag.

Med "aktivitet med afstand" er hensigten at give lærere og pædagoger inspiration til udendørs bevægelsesaktiviteter, øvelser målrettet dansk og matematik - og konkrete forslag til idrætsundervisningen. Det kan være i form af fysiske undervisningsmaterialer, korte film eller webinarer med online-sparring - alt sammen med fokus på elevernes samvær og aktivitet med afstand.

Vigtigt med frirum

"I en skoledag, der stadig vil være en anden end før corona, er det vigtigt, at eleverne oplever et frirum med fokus på trivsel og motivation. Her er bevægelse en afgørende faktor, hvor aktiviteterne stadig sagtens kan udføres under hensyn til de gældende retningslinjer. Vi oplever, at skolerne er åbne for gode idéer, og det er blandt andet den positive bølge omkring brugen af udendørs undervisning, vi vil understøtte fremadrettet", siger generalsekretæren i Dansk Skoleidræt, Bjørn Friis Neerfeldt.

Smittefrygt og pladsmangel rammer skolernes idrætsundervisning 

Fra Nordea-fonden forklarer direktør Henrik Lehmann Andersen den økonomiske støtte med, at corona-nedlukningen betød, at mange danskere - også skolebørn - blev meget mindre aktive.

"Det er hverken godt for den enkelte eller folkesundheden, og derfor er det vigtigt, at det ikke bare er sjovt, men også sikkert at give eleverne en aktiv skoledag", siger han.

Dansk Skoleidræt bygger videre på de ideer, foreningen delte til inspireration for lærere og pædagoger til bl.a. at lave online-undervisning for de hjemsendte elever. Da skolerne genåbnede, fortsatte aktiviteterne med fokus på udendørs undervisning, afstandskrav og hygiejne - aktivitet med afstand. 

Læs mere

Aktivitet med afstand

Powered by Labrador CMS