Lærer til lærer
0   172

MJN- Covid-19 med matematiske øjne

Verden er stoppet!

                         MJN- Covid-19 med matematiske øjne

                                       Verden er stoppet!

«CORONA Virus Disease-2019» pandemien har besat os for nylig. Pandemien har utvivlsomt spredt sig med en skræmmende hastighed over hele kloden. Der er ingen tvivl om, at den medicinske krise er relateret til sundhedssektoren, men denne pandemi vedrører ikke kun læger. Det er også vigtigt for forskere, der er specialiseret i studiet af vira, da årsagen til denne krise er en virus, der hører til Coronafamilien og forårsager sygdommen, kendt som Covid-19. Sådanne pandemier har brug for matematikere, der udvikler matematiske modeller, som beskriver spredningen af denne virus. Denne krise kræver også politikere og økonomer. Da denne krise har enorme konsekvenser for menneskers og samfundsliv. I samarbejdet med disse og rådgivning kunne vores statsminister Mette Fredriksen træffe de valg, hun mente var nødvendige for at komme ud af denne krise med minimale tab. Hun brugte hammeren til at slå smitten ned.

Jeg er ikke ekspert i medicin og mikrobiologi. Jeg kan til gengæld med min beskedne viden inden for matematik vise lidt, hvordan matematikere håndterer denne pandemi.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Spredningen af Corona ude fra et matematisk syn  

Målet er at vise, hvordan matematikere håndterer spredningen af Corona virus vha. matematisk sprog, men på en enkelt måde. Hvor hurtigt spredes Corona-virussen?

Lad os starte med noget grundlæggende:

Antag en mandag midt i marts et land med 5.000 Covid-19 bærer. Om onsdagen i samme uge vokser tallet til omkring 10.000. Dette vil udløse denne teori at det samlede antal ville stige med 5.000 hver anden dag dvs. om fredagen ville den så vokse til omkring 15.000. Dette er lineær tænkning (grafen fortsætter i en ret linje). Det er bare ikke det, vi oplever med denne virus.

I lineær vækst er hastigheden for vækst en konstant værdi. Et eksempel på dette er en bil, der kører med en almindelig hastighed på 100 km/t. Hver time øges afstanden med 100 km. Vi ved dog, at Corona-pandemien ikke spreder sig i henhold til dette mønster. Stigningen i smittede personer er ikke en konstant daglig værdi. Men som vi ved fra nyhedsmedierne, er det variabelt tal. Den store katastrofe er, at denne daglige ændring er meget accelererende.

Hele artiklen ligger som pdf.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.023 andre er allerede tilmeldt