Debat

Mening og viden

Hvad er vigtigst, viden eller en mening?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det buldrer på slagmarken i disse dage og med rette, der er nemlig noget på spil-Arbejdstidsaftale for lærerne.

Uden at jeg skal komme til at lyde helt patetisk, så mener jeg det er på sin plads at overveje flg:

Når en aftale skal i hus, så er jeg formet af den klare overbevisning at det ikke er nok, bare at mene eller at føle eller at mærke i maven eller i benet. Det kræver viden, en viden i forhold til den arbejdstidskonstruktion der foreligger lige pt. og en viden der hjælper den enkelte at vurdere om aftalen holder vand.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvilken viden trækker man på, som tilskynder et ja til aftalen?

Der skulle gerne ligge en viden til grund for aftalen, en viden som understøtter og underbygger de påstande som aftalen tilsiger, da aftalen som udgangspunkt går ud til sine medlemmer og anbefaler et stort rungende JA og ikke et nej. Når en aftale mellem dlf og kl er af den karakter og har det indhold som den har, så følger der jo også div. konsekvenser/forpligtelser med og derfor mener jeg, at det er på sin plads at Dlf forklarer og fortæller grundigt sine medlemmer hvad det er for konsekvenser og forpligtelser det har, og hvilken viden man trækker på og samtidig, på hvilket grundlag og på hvilke præmisser tager man sit afsæt. Hvis det ikke er muligt at gøre det, så kan det være svært ikke at tilskynde, at medlemmerne står tilbage, med en hvis undren og det kan have den konsekvens at man stemmer udfra et ikke oplyst grundlag og derfor nemt kommer til at bruge et sprog som ikke er hensigtsmæssigt at bruge i denne sammenhæng fx. et sprog som, jeg mener eller jeg syntes eller være endnu, min mavefornemmelser siger mig osv. Sådanne konspirationsteorier skal man passe på med at bruge.

Tag fx. begrebet tillid eller samarbejdssporet som aftalen bl.a indeholder. Hvordan bliver det tolket eller vurderet inde i en kommune ?Aftalen skal være udgiftsneutral, det ved alle, men en lærer som har det svært med at få enderne til at nå hinanden på en forsvarlig måde, hvordan er han/hun så stillet? Er der et lige magtforhold her eller tager vi den på "føleren"?

Der skal være mulighed for at kunne vurdere et JA og et NEJ og begge sider skal frem i lyset, så man udfra disse perspektivere kan vurdere, hvor man sætter sit kryds.

Afrunding: Lig åbent vidensgrundlaget frem og fortæl åbent hvad det kan have af betydning hvis det bliver et Ja eller et Nej. Der er ikke lang tid igen.

Det vil klæde en fagforening at bruge de værdier som de selv er formet/rundet af og udøve det i praksis.