Debat

Strøtanker om afstemning, formandsvalg og DLFs struktur

Vi kan forbedre Bondos skitse til OK 2021

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det seneste års tid har jeg været meget opslugt af Danmarks Lærerforenings organisering og forbedringspotentiale i forhold til demokratisk struktur . Her er lidt overvejelser om ja/nej og formandsvalget m.m. fra en snart lukket/sammenlagt folkeskole :

Dette burde gælde for DLFs interne demokratiprocesser :

"Demokrati betyder ikke, at alle skal styre alle, men at den enkelte får frihed til at påtage sig et ansvar for de fælles opgaver!"

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Holger Henriksen (1931-?)

Folkeskolens formål i et opgør med målstyringen :

"Al moral efter 2. verdenskrig og Auschwitz-katastrofen må tage udgangspunkt i det enkelte menneskes uerstattelighed!"

Theodor Adorno, tysk filosof (1903-1969)

Jeg har været så skuffet over Anders Bondo den seneste uge. Allerede i juni havde jeg fornemmelsen af, at der var noget galt, men pga. fortidens ABC-bedrifter, valgte jeg at håbe det bedste, også fordi jeg trængte til ferie.

Gentagne gange i foråret lovede han os TRere, at han ikke kunne drømme om at underskrive noget, der ikke har værdi for medlemmerne. Derudover har han i det seneste års tid bl.a. sagt flg. :

"Vi skal have ridefogede-skolelederne ud!"

Jeg er enig. Men realiteterne er ikke derefter. Heller ikke i det kommende årti.

*KL siger på deres egen hjemmeside, at deres analyse viser at KLs 98 forvaltninger mener, at kun 36 % af skolelederne i folkeskolerne er gode nok til at ressourcestyre. I mange kommuner får skoleledere resultatløn, hvis de har overskud på budgettet. Det kan altså være en ulv i fåreklæder den nye arbejdstidsaftales redningsplanke, TR, skal forhandle med!

*På et budgetkursus i folkeskolernes økonomi-planlægning m.m. spurgte jeg en nuværende nordsjællandsk skoleleder og tidligere forvaltningschef med ca. 20 års ballast om, hvor meget af budgettet han havde at lede ud fra i forhold til de bundne forudsætninger fra hans chefer i forvaltningen. Han svarede : "Under 5 %!" Dermed er det sandsynligvis luft og måske om der skal være gratis kaffe til personalet, TR kan forhandle om.

*Han indledte sin undervisning med at sige, at der er en helt afgørende faktor for om han lykkes med sin skolelederrolle i et givent skoleår og at han er lykkelig, når den tilsmiler ham.

Faktoren er iflg. ham : HELD!

Der er dusinvis af faktorer en skoleleder ikke har indflydelse på : Visitation, klassedynamikker, stresssygemeldinger, elever der flytter af hundrede forskellige årsager osv. Hver dag en elev går på en given skole kan betyde 400 kr. (+-) mere i skolebudgettet. Hver elev der skifter, betyder risiko for nedskæringer i staben og hvormeget det påvirker en fair inklusionstilgang med elevens tarv for øje, især hvis eleven er potentielt nr. 29 i klassedannelsen, der kan udløse 1/2 mio.+- ekstra til budgetdannelsen, kan man få sine tvivl om.

Iflg. min bedste overbevisning er der 7-led i DLF-pyramiden : 1- ABC, Lange 2- Forretningsudvalget med Gordon Ørskov Madsen og co. 3- Hovedstyrelsen 4- Kredsformandskab 5- Kredsstyrelser 6- TR mfl. på skolerne og i

7- led er alle dem, der finansierer politikken, kurserne, kommissionsrapporten, rejserne, konsulenterne (i dette led befandt sig også de 18.000 lærere der det seneste årti har forladt folkeskolen) og ikke er beskyttede (på f. eks. store skoler kan det dog hænde, der er ikke tillidsvalgte lærere, der er i MED-udvalget) og har det høje UV-timetal og som går ned med moralsk stress i flæng.

I 7-led er dem en overenskomst incl. en arbejdstidsaftale bør tilgodese mest som tilbagefaldsmodel. Det bør være en model med klare tal + de dygtigt tilbagekæmpede landvindinger fra Gordon og co. siden 2013 (bilag 4 er godt med i den nye aftale).

I den nye aftale er 7-led efterladt på 3. dæk på Titanic og vandet fosser ind og der er ikke nok redningsbåde til alle, alt imens de har betalt 5-600 kr. i kontingent for at kunne "samarbejde" i havsnød drukner enkeltvis og redningsbåds-tildelerens/TRerens mange dilemmaer vil forøges gevaldigt det kommende årti. Og TRsup har ikke uddannelse nok i mange kredse, hvis TR skifter sin lærerrolle ud med en ledelsesrolle (har selv oplevet det - ubehageligt, når den der kendes ens hemmeligheder pludselig er den, der skal forvalte de menneskelige ressourcer) eller TR går ned med flaget. Eller TR bliver fravalgt, fordi det er det eneste 7-led bestemmer- altså hvem der skal være TR.

Såfremt Bondos og Gordons forslag var kombineret med noget tid a la i A08 eller lidt mindre godt a la de bedste lokalaftaler, var det en ok aftale.

På den her måde er det skuffende, at dem der vellønnet skal kæmpe for os, vælger at give op 1/2 år før tid. Hvorfor så lønne dem? Så kan de da bare komme ned til os og undervise og vise, hvordan man gør det her!

Pr. 31.3.2021 ryger alt alligevel potentielt i spil og vi ved uanset ja eller nej ikke, hvordan udfaldet bliver. Men i det mindste møder vi ikke op og har på forhånd afskåret os selv for for 4 milliarder kroner redningsbåde!

Alle de nævnte har jeg i øvrigt stor respekt for, idet jeg har mødt dem og deres evner intet fejler. Både Gordon Ørskov Madsen og Morten Kvist Refskov er gode bud på DLF-formænd. Gordon med mere appel til den ældre medlemsgruppe, som der er flest af og Morten med mere spræl i i forhold til de unge. Måske de kunne samarbejde som formand og næstformand? Ligesom vi skal til på skolerne......

Jeg anbefaler stadig et nej og ønsker begge kandidater held og lykke.

I øvrigt er det dansk fagligt virkeligt lavt, at sige #Vivilfolkeskolen. Her til aften spiste jeg risengrød. #Vivilrisengrød ville enhver lærer i Vollsmose rette de sprogprøve forulempede elever, hvis de sagde. ( ‘Vil’ er et modalverbum og kan ikke stå alene ift. til objektet - her ‘folkeskolen’. Man kan f.eks sige : Vi vil hjælpe folkeskolen, fordi du så har hovedverbum ‘hjælpe’, som udtrykker en handling. Det gør et hjælpeverbum jo ikke i sig selv.)

Vil vi folkeskolen selv om den skæres i årti efter årti (2,5 milliarder i nullerne, 4 milliarder i 2010erne og 2020ere på vej med alt for få penge afsat til det demografiske træk?) Og den er fyldt med grimme effektmål, urealistisk dårlige arbejdsvilkår og læringsportaler....

Jeg kan godt forstå ABC er træt... prøv at læse hans svar i 2012. Det er en helt anden gejst.

I 2021 ville et nej - til det man kunne aftale mellem ABC & Ziegler nu- give en spændende skitse til en OK-forhandling. SF med Jakob Mark og Enhedslisten støtter næppe en lov 410. Og går Mette Frederiksen ind og laver et indgreb med de borgerlige, ja så er der valg. Og så skal jeg med flere nok gøre opmærksom på at hun fucker med bl.a. 3F-ernes børn, hvoraf nogle af deres forældre har fået lidt pensionsforbedringer på lang sigt, imens deres børn her og nu får for lidt.....dannelse og meningsfyldt hverdag og andelen af ikke-uddannede vikarer stiger og stiger eller timer aflyses og folkeskoleloven brydes i et væk.

Gordon Ørskov Madsen og Morten Kvist Refskov- vi vil have tal! Og vi vil have et opgør, så selvmålet fra Mette F. 2013 bliver synligt for hendes vælgere. Måske Jacob Bundsgaard kunne vippe Ziegler af pinden og folkeskolerne og os lærere, kan få det de fortjener. Tilbage.

https://www.folkeskolen.dk/519548/bondo-forsvarer-laererne-mod-kl-kritik?fbclid=IwAR1bjmmYAcFNkKeC8Kew4nm6xzB0-_gwMjy1BHW906Ug7-6dZrXQOHCPj2E

Powered by Labrador CMS