Anmeldelse

Kunstportalen

Fire gange fire veje ind i billedkunstens verden

Louisianas kunstportal er gennemarbejdet, brugbar og gratis. Det meste af dens materiale kan bruges, også selv om man ikke bor i besøgsafstand til museet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan forekomme uoverskueligt at skulle afgrænse, planlægge og gennemføre forløb i billedkunst med afsæt i aktuelle kunst- og udtryksformer under hensyntagen til lokale forhold og praktiske muligheder. I den sammenhæng er Kunstportalen-skole en god idé og et godt gratis tilbud om inspiration til undervisning i billedkunst primært på mellemtrinnet. Kunstportalen-skole er udviklet i et samarbejde mellem formidlingsafdelingen på Louisiana Museum of Modern Art og forlaget Gyldendal.

Fakta:

Titel: Kunstportalen

Forlag: Louisiana

Rent praktisk er Kunstportalen struktureret under fire primære tilgange præsenteret via en temalinje, nemlig: 1) Hvad billedet betyder, 2) Arkitekturen omkring os, 3) Skab det nye og 4) Kroppens sprog. Jeg vælger først at gå ind i den første kategori - Hvad billedet betyder - og præsenteres for en firdelt udfoldning baseret på følgende tilgange: "Forstå kunstens sprog", "Øjnene der ser", "En verden af billeder" og "Forny billedet". Hertil kommer en lille henvisning til ”Læreren” til hver af de fire indgange.

Under rubrikken "Forstå kunstens sprog" vises et værk fra Louisianas samling (et foto), der følges af faktuelle oplysninger og en kort skitse til et muligt undervisningsforløb. Næste rubrik er "Øjnene der ser" (skulptur). Igen er værket forsynet med faktuelle oplysninger, teksten er skrevet direkte til eleverne, den er let forståelig og informativ. Også her gives forslag til et undervisningsforløb. I "En verden af billeder" introduceres popkunsten og et samtidskunstnerisk blik på brugen af foto. Og endelig i den fjerde tilgang, "Forny billedet", uddybes begrebet parafrase med udvalgte eksempler.

Samtlige eksempler fremstår stramt struktureret og med link til en overdådighed af andre tematisk udvalgte billeder, der vil kunne inddrages i et undervisningsforløb. Undervejs præsenteres relevante kunstfaglige udtryk som eksempelvis motiv, symbol og parafrase, alle med link til en ultrakort forklaring.

Den anden kategori – Arkitekturen omkring os – tager udgangspunkt i Louisianas egne bygninger med tilhørende illustrationer. Dermed kræver arbejdet med lige netop den tilgang en mere omfattende forberedelse af læreren. For selv om Louisianas hovedbygning og mange tilbygninger udgør en spændende tilgang til arbejdet med arkitektur, er den måske lige begrænset nok, hvis man sidder med en 4. klasse et eller andet sted ude i landet, hvor Louisiana ikke er kendt, og gerne vil give sine elever nogle arkitekturoplevelser og -begreber med lidt mere lokal forankring. Her kan det give god mening at vende blikket mod præsentationerne hos Gyldendal, hvor der er flere tilgange, eksempelvis under rubrikkerne "Arkitektur" og "Urban Explorer". Det kræver dog abonnement at få adgang til Gyldendals billedkunstportal.

Den tredje tilgang – Skab det nye – er i lighed med de to første baseret på fire tilgange. Her sker det under overskrifterne "Få fingrene i materialerne", "Løs problemet", "Del din kunst" og "Prøv noget nyt". Overordnet er der lagt vægt på brugen af video i tre af de fire tilgange – den fjerde forekommer lidt overraskende, her er eksemplet et maleri malet i 60 dele. I teksten til læreren forklares, at der er lagt vægt på præsentation af begreber som video, kunst på nettet og installation. Dertil kommer klare referencer til de formelle faglige mål og forslag til undervisningsforløb. Også her er der supplerende ideer til projektforløb. Trods de mange tilgange kan det overvejes, om denne tilgang vil være bedre egnet til lidt ældre elever eller måske som inspiration til forløb på valgfagshold i udskolingen.

Kroppens sprog er det samlende begreb for den fjerde kategori. Det er et velvalgt emne til de foreslåede klassetrin og perspektiveres under overskrifterne "Kroppen i moderne kunst", "Din og min krop", "Kroppen i forandring" og "Min sansende krop". Flere steder er der henvisninger til nogle af Louisianas egne små videopræsentationer af et minuts varighed. Her introduceres enkeltværker og kunstneren bag dem i en let form, der i sig selv kunne danne udgangspunkt for et forløb.

Sammenfattende er der tale om et gennemarbejdet og brugbart projekt, der via sin overskuelige og håndterlige brugerflade er let at arbejde med. Enkelte af tilgangene kan måske opleves som lidt ”tynde”, hvilket ikke hindrer, at ideerne bag dem er brugbare som inspiration. Bredden i valget af eksemplariske værker har naturligt nok afsæt i Louisianas egen samling, hvilket fungerer godt i forhold til valget af supplerende og uddybende informationer og referencer, men som også vil kunne udfoldes yderligere ved inddragelse af lokale museer og samlinger rundtom i landet. På samme måde vil de enkelte delforløb med fordel kunne forbindes til kunstnere, der på den danske kunstscene har beskæftiget sig med eksempelvis arkitektur, video og andre samtidskunstneriske udtryksformer.