Blog
0   7

Praktik og vejledning

Abonner på nyt om Praktiklærerforeningen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

- hvordan bliver vi sammen bedre i vejledningssituationen

Et nyt skoleår er netop skudt i gang og snart vil lærerstuderende for en periode være en del af skolens hverdag – også selv om formen kan være uvis i forhold til den nuværende Covid-19-situation.

Skolernes uddannelsesplaner afspejler, hvordan der arbejdes inden for de kompetenceområder, som de studerendes praktikforløb tager afsæt i og bedømmes ud fra, ligesom uddannelsesplanen synliggør aftalegrundlaget mellem Professionshøjskolerne på den ene side og de enkelte kommuner og lokale folkeskoler på den anden side.

Artiklen fortsætter under banneret

Uddannelsesplanen skal derudover fungere som guide til de enkelte praktiklærere for at sikre, at skolerne kan leve op til det ansvar, det også er at uddanne fremtidige ansatte og kolleger.

Der er ingen tvivl om, at gennemførsel af praktikken kræver, at alle aktører indgår i et forpligtende samarbejde, og i arbejdet som praktiklærer og dermed læreruddanner kan man sammen med de studerende udstikke en overordnet ramme for afviklingen praktikken og den tilknyttede vejledning. Både garvede og knap så rutinerede praktiklærere vil kunne arbejde ud fra følgende spørgsmål:

Hvordan sikrer vi os i fællesskab, at vi i vejledningssamtalerne holder fokus på de tre kompetenceområder relationskompetence, didaktisk kompetence og klasseledelseskompetence, således at der både kan tales ud fra et teoretisk og et praktisk perspektiv?

Man kan med fordel som praktiklærer fra starten af praktikken rammesætte vejledningen ved i samarbejde med de studerende at udarbejde en dagsorden for møderne, foretage en fælles begrebsafklaring og afstemning af forventningerne. Herudover vil aftalte fokusområder fra gang til gang kunne sikre, at man kan indtage forskellige perspektiver og spejle sin praksis i kompetenceområderne, så man har et fælles tredje at forholde sig til. Et redskab til at skabe et tydeligt vejledningsgrundlag kan f.eks. være at benytte en aktionslærende tilgang (se f.eks. emu.dk/grundskole/undervisningsmiljo/inkluderende-laeringsfaellesskaber/aktionslaering-en-vej-til).

Praktiklærerens opgave er i forhold til praktikprøven at have fokus på den praktiske del, men samtidig er det vigtigt, at praktiklæreren også i vejledningsdelen under praktikken skaber rum for, at de studerende i praktikgruppen kan anlægge en teoretisk vinkel på det, der er foregået i den konkrete undervisningssituation.

God fornøjelse med praktikafviklingen derude!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
170 andre er allerede tilmeldt
Blog om praktiklærere

Har du, eller nogen du kender, lyst til at blogge om at være praktiklærer?

Vi vil meget gerne have bloggere på det nye netværk for praktiklærere, som vil dele ud af erfaringer, gode ideer og holdninger.

Søg om at få en blog, så kontakter vi dig hurtigst muligt til en uforpligtende snak.

Søg om at få en blog her