Blog
3   62

Tilstedeværelse på skolen?

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

”Tilstedeværelsen fraviges lige nu på vores skole. Bliver alt normalt omkring Covid 19, er vi igen sammen om opgaven på skolen. Indtil da ser vi gerne, at I forbereder jer hjemme”.

Foto: www.pixabay.com

 

Ordene kommer fra min skoleleder, som ser fornuften i at lade os medarbejdere forberede sig hjemmefra, når lektionerne er tilendebragt.

Det er dog langt fra alle skoler, som praktiserer denne model. Mange lærere landet rundt er bekymrede for opstarten af skoleåret – og med rette. I morgen starter der f.eks. 650 elever på vores skole – alle kl. 8:10. Der er ikke planlagt forskudte pauser eller forskellige mødetider. Nogle lærere vil være i berøring med op til seks forskellige klasser på en dag. Det betyder, at risikoen for smittespredning vil være stor, hvis ikke nødvendige tiltag bliver foretaget.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Fleksibel forberedelsestid

På vores skole er vi ikke i nærheden af at have vores eget skrivebord til forberedelse. Vi har 15 borde, som går på skift 70 lærere og pædagoger imellem, når man har forberedelse i skemaet. Selvfølgelig kan der ikke komme rengøring mellem hvert modul, derfor hilser jeg det kærkomment, at min leder ser fornuften i, at vi ikke skal blive på skolen og forberede os, når vores undervisning er færdig.

At forberedelsestiden gøres mere ’fleksibel’, er et tiltag ud af flere, der måske kan være på vej. Men det kan undre mig, at skolerne i en kommune griber tingene så forskelligt an.

Hvorfor griber samtlige skoler i Aarhus kommune ikke til denne model og lader deres ansatte forberede hjemme, når nu vores smittetryk stiger så voldsomt i Aarhus?

 

En leders sunde fornuft?

På vores skole har diskursen ikke handlet om, hvornår vores ledere ovenfra bliver dikteres, at vi skal tage hjem – men i stedet hvad deres samlede sunde fornuft fortæller dem som sted.

Mit indtryk er, at flere steder ikke følger ”den sunde fornuft”, men i stedet afventer direkte ”ordrer” ovenfra.

Men bør det være nødvendigt? En del lærere er utrygge ved den i forvejen sårbare åbning midt i den nye aarhusianske Corona-bølge.

Så hvad er argumentet for at holde på lærerne efter endt elev-tid – udover ”at det må vi”?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.263 andre er allerede tilmeldt