Debat

Lad os lige minde hinanden om, hvorfor lokalaftaler er helvedet, der åbner sig

»Parterne har meget forskellige oplevelser af, hvorvidt tidligere arbejdstidsregler har været hensigtsmæssige, hvorfor kommissionen ikke finder grundlag for at lade sig inspirere af tidligere arbejdstidsregler i bestræbelserne på at finde en fælles vej for parterne.« Lærerkommissionens (2018), der med det ville ødelægge vores chancer for at genvinde muligheden for at kunne skabe en kvalificeret undervisning gennem lærernes ret til en ordentlig forberedelsestid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gordon Ørskov udtaler, at lokalaftalerne har haft betydning for forhandlingerne med KL om en central arbejdstidsaftale for lærerne.

"Vi har i vores centrale forhandlinger gjort alt, hvad vi kunne for at lade os inspirere af lokale aftaler og lokale samarbejder. Lærerkommissionen har også peget på, at vi skulle lade os inspirere."

Det harmonerer fint, for vi kan heller ikke stille krav til en lokalaftale, ligesom at DLF undervejs har accepteret de ultimative krav om INGEN ressourcebindinger, dvs. intet timeloft, ingen given forberedelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

En central aftale for lærerne i Danmark aftales mellem KL og DLF og sendes til afstemning blandt medlemmerne. Den enkelte lærer kan læse aftalen og tage stilling til den, mens lokalaftalerne laves på rådhuset mellem skolechefen og kredsformanden.

Hvis den centrale overenskomst forkastes, så udbryder der konflikt, så KL må håndtere lukkede skoler over for borgerne. Men hvis den lokale aftale ikke kan laves, fortsætter man blot med L409. Man kan ikke nedlægge arbejdet i protest over for en dårlig lokalaftale. Stiller det ikke den lokale forhandler meget svagt?

"Kommissionsrapporten viser, at har man en arbejdstidsaftale, så gør det noget godt ved arbejdsmiljøet, det gør noget godt ved samarbejdet, det gør noget godt for den måde, man opfatter sit arbejde på og også ved elevernes resultater af undervisningen", siger Gordon Ørskov.

Hm, hvis de steder, hvor man har de bedste lokalaftaler, er de steder, hvor lærerne trives bedst, hvordan kan det så være, at det kun være de få forundt - og ikke alle lærere?

Hvad med de lærere, der arbejder i kommuner, hvor der ikke pt ikke er et godt samarbejde mellem kreds og kommune? Ingen skal efterlades på perronen, men det er hvad som sker for dem, der arbejder i en kommune, hvor folkeskolen ikke prioriteres i tilstrækkelig grad.

Kan vi sætte vores håb til lokalaftaler i de 98 kommuner? Hvorfor?

Når alle krav (folkeskoleloven, reformen og tests) er landsdækkende, hvorfor skal vilkårene for at løse opgaven så være forskellige?

Der er enorm stor forskel på indholdet af lokale arbejdstidsaftaler; det gælder netop hvilke sikringer en lokal arbejdstidsaftale giver lærerne.

Nogle steder får lærerne et maksimalt undervisningstimetal, andre steder sikres lærerne noget tid til forberedelse, mens nogle aftaler udelukkende består af enighed om fælles værdier.

Skal vi acceptere, at det er vurderingen af, hvad der kan lade sig gøre, der skal ligge lokalt?

Hvis modstanden i KL imod at lave en central aftale bunder i, at det bliver dyrere for KL at drive skole, så betyder det også indlysende, at der bliver store forskelle mellem rige og fattige kommuner?

Er det rimeligt, at der skal være så stor forskel på ens arbejdsvilkår, alt afhængig af i hvilken kommune og skole, man er ansat?

Er det rimeligt, at nogle kommuner har et undervisningstimetal for lærerne på 750, mens andre har et på 850?

I lokalaftalen i Roskilde står der, at lærerne har et maksimalt undervisningstimetal på 780 timer +/- 30 timer! Kredsformanden siger: "Det er en lidt pudsig aftale. Nogle skoleledere har læst plus 30 timer mere end minus 30 timer." Hvem kan nogen sinde tro på rimelighed fra løven, der tager sin part som den ønsker? Var nogen i tvivl, så se på lokale skoleledere.

Kommuner, der nægter at indgå en ordentlig lokalaftale, sætter deres lærere under et større arbejdspres end kommuner, som indgår aftaler, der lemper presset - er det solidaritet?

Er det rimeligt, at nogle nogle kommuner bruger ressourcer på to-lærer ordninger i udfordrede klasser, mens man i andre må klare udfordringerne selv uden støtte og med dårlige arbejdsvilkår og stress til følge?

Den kolossale forskel på lokalaftalernes kvalitet, udgør et indlysende problem - for er enhver lokal forbedring af LOV 409 nok til, at man kan kalde det en aftale?

En lokal arbejdstidsaftale, der bygger på "ordentlighed, tillid og dialog" er uden værn, hvordan stiller den os?

En kritik af mange aftaler er, at de ikke indeholder et maksimalt undervisningstimetal eller andre bestemmelser, hvilket er et problem - men hvad hjælper et timeloft på 27 undervisningslektioner?

Er der kredse, der kun indgår aftaler for aftalernes skyld, selvom de påstår, at aftalerne er indgået "med henblik på at skabe bedre rammer og vilkår for medlemmerne." Uanset hvordan aftalen ser ud? Også aftaler, som udelukkende er fælles hensigtserklæringer?

Hvis samtlige kommuner virkeligt er interesserede i at give deres lærere bedre vilkår end L409, hvorfor skulle de så ikke kunne lave en central forbedring for dem alle centralt?

Er tanken om en central aftale, som vi vil kunne bruge til noget, i praksis opgivet af DLF?

Man får fornemmelsen af, at der er et koordineret samarbejde mellem SF og DLF-toppen i gang, når Jacob Mark er ude at sige, at UVM bør kortlægge landskabet over lokale kommunale arbejdstidsaftaler og tilføjer: "Vi har bragt os selv i den knibe med arbejdstiden, for SF var jo også med, dengang lov 409 blev indført."

Vi SKAL have en klar aftale, og den skal være central; hvor der er grundlæggende krav til vores arbejdstid og dermed et værn imod rovdrift. Vi skal have en faktor på forberedelsestiden, et loft over de ugentlige timer og tid på alle opgaver.

Stå fast - og hold DLF på kursen. Stå nej til at blåstemple LOV409.

Powered by Labrador CMS