Anmeldelse Billedkunst
2   48

Velfungerende hånd- og fagbog til billedkunstlærere

Med konkrete handlingsforslag og kobling til fagets formelle krav kan bogen her tage toppen af nervøsiteten ved at skulle føre et valghold til eksamen i billedkunst. Bogen præsenterer en række tilgange, der giver læseren det, der er brug for, når der skal planlægges og gennemføres gode undervisningsforløb.

Billedkunst - valgfag og prøve

Fakta


Titel
Billedkunst - valgfag og prøve

Pris
480

Sider
144

Serie
Billedkunst i skolen

Forlag
Meloni

Bogens indhold er bygget op som en antologi med i alt seks bidrag skrevet af otte erfarne undervisere i faget billedkunst, såvel i folkeskolen som på læreruddannelsen. Bogen indgår i serien ”Billedkunst i skolen”, der fra 2012 er udgivet af forlaget Meloni, og som nu dækker hele forløbet fra indskolingen til valgfag i udskolingen. Det særlige fokus i denne udgivelse er at inspirere til kvalificeret undervisning, der kan lede op til den afsluttende prøve.

Artiklen fortsætter under banneret

Det første af bogens seks kapitler er skrevet af lærer Lykke Østrup Andersen, der dels har erfaring fra forsøgsarbejde med skolefaget billedkunst i årene 2009-2011 forud for den seneste reform, dels har omfattende erfaring med målgruppen 8.-9. klasse. Kapitlet er bygget op nærmest i dagbogsform med ligefremme og jordnære overvejelser over timetal, elevgrupper, og hvilke typer opgaver der kan være gode at arbejde med. Forfatteren redegør for nogle praksiserfaringer gjort via eksempler som "de fem sanser", "fra kaos til orden" og "metamorfose". Ved at beskrive forløbene i detaljen og ved at være befriende åben i sin registrering af de udfordringer, der kan være ved eksempelvis at ville lære elever at søge fokuseret på nettet og at forholde sig til brugbare fagtermer, gør hun det nærværende at komme i gang. Dertil kommer beskrivelsen af, hvordan en afsluttende vurdering kan gribes an.

Lektor i billedkunst i Nr. Nissum Kirsten Bak Andersen bidrager med to kapitler. Det ene har fokus på tegning anskuet ud fra en kunsthistorisk vinkel og en mere praktisk og handlingsrettet vinkel. Det fungerer godt. Hun skriver direkte og præcist om sit emne suppleret med referencer til danske billedkunstnere og med oplæg til tre temaforløb under overskrifterne "stilleben", "insekter" og "ansigter og følelser". Forskellige, og dog med nogle relevante pædagogiske muligheder. I det andet kapitel introducerer hun begrebet grafisk facilitering med reference til en mere klassisk semiotisk tilgang kombineret med en brug af området. Det giver god mening, både i relation til det nære arbejde med elever og med tanke på en nærværende og visuelt overskuelig tilgang til at forberede eleverne på den afsluttende prøve.

Med øje for begrebet kuratering, brugt billedkunstnerisk og formidlingsmæssigt, illustrerer Knud Erik Christensen og Henrik Marxen i deres kapitel en række indfaldsvinkler til, hvordan der kan arbejdes med kuratering i det prøveforberedende arbejde på 8. klassetrin. Der inddrages relevante og afprøvede eksempler på forløb afviklet i samarbejde med udvalgte kunstmuseer og "ude i virkeligheden" på flere skoler. Dertil kommer nogle brugbare arbejds- og analysemodeller, der kan understøtte den enkelte lærers forberedende arbejde. Blandt kapitlets styrker er fokus på de muligheder, der gives for elevernes eget billedarbejde perspektiveret digitalt gennem inddragelse af billeder fra museer og kunstliv i øvrigt.

I to kapitler giver henholdsvis Anne Louise Bahn og Maja Layborn med tilknytning til Københavns Professionshøjskole og Hanne Nissen Bøgesvang og Susanne Skou Kristensen fra læreruddannelsen i Aalborg forskellige bud på arbejdet med visuel kultur, kulturmøder og bæredygtighed. Strukturen i de to kapitler er som i de øvrige: eksempler, kobling til de formelle krav og konkrete handlingsforslag. Som et særkende i deres tilgang er opmærksomheden rettet mod byen som billedbank og eksempler på den billedbrug, eleverne kender fra deres brug af digitale medier. Dermed afrunder de to kapitler de øvrige tilgange, så indholdet i bogen spænder fra en klassisk billedkunstforståelse til en vifte af aktuelle visuelle virkemidler, analoge som digitale.

I bogen belyses såvel det formelle grundlag for valgfag i billedkunst som en lang række tilgange, der kan give den enkelte lærer værktøjer til at planlægge og gennemføre relevante undervisningsforløb. De enkelte kapitler fungerer som afsluttede helheder og kan derfor bruges uafhængigt af hinanden, hvilket gør bogen til en velfungerende hånd- og fagbog.

En lille praktisk information: Hjemmesiden, der fortsat udvikles, og som supplerer de trykte dele i denne serie, er nu flyttet til billedkunst.meloni.dk . Her findes et omfattende inspirationsmateriale, der kan anvendes af den enkelte underviser ved forberedelse af egne forløb, men som for en stor dels vedkommende også kan bruges af nysgerrige elever og studerende.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.677 andre er allerede tilmeldt