Blog
10   76

Hvad er forskellen på offentlig trafik og folkeskolen?

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skolestarten for lærerne nærmer sig. Skemaer og opgaveoversigter ligner normalskolen før pandemien. Det føles ikke helt trygt.

Jeg vovede mig over grænsen med en kær veninde. Hun havde medbragt de obligatoriske mundbind fra apoteket. Da vi nåede grænsen til Tyskland, blev det annonceret, at alle nu skulle bære mundbind. Fnisende iførte vi os de medbragte mundbind. Mine briller duggede og heldet var at min sidemand var kirurg og vant til både briller og mundbind, så jeg fik straks et lille kursus. Så sad vi bare der, men nu med vores mundbind. Da vi stod af toget, tog vi en selfie med det tyske bynavn – storsmilende, men bag mundbindet. Underligt. 4 dage med varme mundbind, måske jeg skal vænne mig til det.

Nu nærmer skolestarten for lærerne sig med hastige skridt. Jeg er egentlig parat, men ved bare overhovedet ikke, hvad der venter mig og min kollegaer. Antal smittede stiger, der kan bæres mundbind i den offentlige trafik, hvis man ikke kan holde afstand. Der meldes udsolgt af mundbind. Nyhederne skriver om opblussen af smitte overalt på jorden. Jeg har fået et skema og en opgaveoversigt for skoleåret 20/21. Man kan bare ikke se på skemaet og opgaveoversigten, at der er en verdensomspændende pandemi i udbrud.

Jeg hører ofte, at det ikke er et problem med at åbne skolerne, da børnene ikke bliver ramt særlig hårdt af Covid-19. Men mangler så lige, at der bliver fortalt, at der altså også er voksne på en skole. På min skole er vi næsten 1000 elever og mere end hundrede lærere og pædagoger. Der er trængsel overalt. Da skolen blev bygget for 100 år siden med tilbygninger flere gange senere, blev der ikke tænkt på afstand og arbejdspladser til lærerne. Vi vil hurtigt kunne slå slagterierne i smittespredning, hvis vi får Covid-19 inden for dørene.

Der skal nok bruges en del god energi på at finde ud af, hvordan man kan holde afstand til eleverne. Som matematiklærer i kommende 9. klasse bruger jeg ikke megen tid ved tavlen, men den meste tid blandt eleverne. Jeg hjælper, udfordrer, diskuterer, undrer mig og så videre sammen med eleverne, bland eleverne. Tiden ved tavlen bruges til kort gennemgang og opsamling, men undervisningen er blandt eleverne. Det går ikke mere i den nye normale skole. Jeg vil udfordre teknologien og se hvordan Teams kan anvendes, og hvordan vi kan flytte undervisningen andre steder hen på matriklen. Jeg vil skabe faste samarbejdsgrupper med 2 elever. Og så vil jeg se, om jeg kan få gang i noget videogennemgang af fagligt stof. Men alt afhænger af, hvad der i virkeligheden venter mig. Indtil nu ser det ud til, at vi skal starte alt normalt.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg har forsøgt at forstå, hvad der venter mig og læst:

https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf20/jun/200619-retningslinjer-for-grundskoler-samt-ungdoms-og-voksenuddannelser.pdf?la=da

Jeg glæder mig over at der stadig skal være fokus på hygiejne og rengøring og bekymrer mig over hvem, der skal betale regningen.

Vi skal starte normalt i skole, og nødundervisningen træder i kraft, hvis der er øget smitte lokalt eller nationalt. Det var meldingen 19. juni – men meget er sket siden…

Forskellen på offentlig trafik og folkeskolen er ikke eksisterende, der er lige megen trængsel begge steder.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.023 andre er allerede tilmeldt