Debat

Ro til folkeskolen? Nej!

Lider folkeskolen en stille død? Eller skal vi stoppe nu med at lide i stilhed?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver tredje lærer har forladt skolen.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd lavede i 2019 i samarbejde med DLF en analyse, der viste, at hver tredje uddannede lærer i 2017 arbejdede et andet sted end i folkeskolen.

Ud af godt 71.000 læreruddannede lønmodtagere på det danske arbejdsmarked arbejdede 26.500 lærere i 2017 uden for folkeskolen – det svarer til 37 procent.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Manglen på lærere i folkeskolen er et stort problem; når så mange læreruddannede fravælger folkeskolen, betyder det, at der er rekrutteringsproblemer i hele landet, selv om der er uddannede lærere nok.

Men der er jo altså lærere nok derude. Hvis lærerjobbet var attraktivt for de 26.500 læreruddannede som arbejder i andre fag, i form af bedre arbejdsvilkår og en ordentlig rimelig overenskomst, så ville der ikke være problemer med at skaffe lærere.

”Vi skal have genskabt nogle forhold i folkeskolen, hvor lærerne igen føler, de har muligheden for at levere den undervisning, som børnene har krav på," sagde Anders Bondo om undersøgelsen. Jo, tak!

Den aktuelle situation i folkeskolen hænger jo sammen med, at antallet af lærere i folkeskolen er faldet markant mere end antallet af elever samtidig med, at eleverne timetal efter reformen er voldsom forøget.

Fra 2009 til 2018 faldt antallet af lærere i folkeskolen med 18 procent, mens elevtallet i samme periode kun faldt otte pct., og i 2014 blev elevernes timetal med reformen forøget med 36 PROCENT.

Så mange spændende emner og områder relaterer til vores fede job som lærere, som er det mest interessante arbejde i hele verden. 

Men kun ét eneste område vedrører fremtiden lige nu for os alle - og kun et er livsnødvendigt faktisk fra nu af og til det sker.

TID! Lærerne går til i et kaos af opgaver uden tilstrækkelig forberedelsestid.

Vi skal have en overenskomst efter helt uhørt 8 års regulering af arbejdsvilkårene ved L409.

Måske ender de periodiske on-off forhandlinger med en elendig overenskomst, hvor DLF har skrevet accepten af ultimative krav ind i en L409-kopitekst, som de vover at kalde en arbejdstidsaftale i aug. el. september.

Den ikke-aftale SKAL stemmes ned, og derpå skal vores krav til OK21 fastlægges den 22. og 23. september i år. Hvornår skal de menige medlemmer høres?

Har nogle allerede givet op? Accepteret samarbejdssporet, kommission, de ultimative forudsætninger om ingen ressourcebindinger, at kun kredsene skal spørges, at vi kun forhandler løn denne gang, krav a la "derfor har vi grundigt forberedt medlemmerne på, at vi ikke ved denne overenskomst vil få mere forberedelsestid"?

At lokalaftaler er det nye sorte? At vi skal acceptere, at vurderingen af, hvad der kan lade sig gøre, skal ligge lokalt? At selvom alle krav (folkeskoleloven, reformen og FSA) er landsdækkende, så skal vilkårene for at løse opgaven så være forskellige? 

At nogle kommuner har et undervisningstimetal for lærerne på 750, mens andre har et på 850? At der skal være stor forskel på ens arbejdsvilkår alt afhængig af i hvilken kommune og skole, man er ansat?

Eller - er det nu, festen i KL stopper?

Efter 8 år, hvor kommunerne har udpint og skambrugt hele den danske lærerstand? Er vi parat til at gøre modstand? For så er det NU.

DLF synes helt at have glemt, at deres primære opgave er at varetage deres medlemmers bedste.

En fagforening er en kamporganisation, der med alle lovlige midler kæmper for deres medlemmer.

Det føles som om, at en stor del af DLF har solgt sine medlemmer. Man bliver vred på kollegers vegne og i sidste ende elevernes, der misser fantastisk undervisning.

Som Kjell Nilsson skrev: Nok er nok. Periodeforhandlingerne skal IKKE genoptages.

Og så skal foreningen i gang NU med at indsamle krav fra medlemmerne, ikke kredsformændene.

Hvad er der galt med KL?

De har jo udviklet sig til en terrorarbejdsgiverorganisation med Michael Ziegler som ubehagelig frontfigur. LOV 409 bliver aldrig en arbejdstidsaftale. Lærere glemmer ALDRIG 2013.

Vi skal sige fra og indgå ikke kompromis, IKKE denne gang.

Vi accepterer IKKE et lorteresultat en gang til efter 8 år. Lov409 skal helt - HELT - væk! Nej til årsnorm.

Nej til grænseløst arbejde uden ekstrabetaling. Ja til loft over undervisningstid, til værnsregler og ordentlig forberedelsestid. Så må det ende med massive strejker.

Denne gang skal de ikke have lov til at røvrende os eller eleverne. Pardon my French.

Powered by Labrador CMS