Debat

Mandlige lærere er ikke farlige

Mandlige lærere og pædagoger skal også kunne vise omsorg ved fysisk kontakt i folkeskolen, uden at være bange for at blive anklaget for overgreb

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den 12. udgave af bladet folkeskolen(25. juni, 2020), faldt jeg over et debatindlæg omkring hvordan mandlige lærere bør opføre sig omkring elever for at undgå at blive anklaget for overgreb. I indlægget bliver der foreslået at hvis en mandlig lærer ser en elev som er ked af det og har brug for omsorg, skal læreren tage tre skridt tilbage og kalde på en kvindelig lærer.

Den måde at se situationen på gør mig rasende.

Det ignorerer fuldstændigt den egentlige problematik, nemlig den måde mandlige lærere bliver set på af samfundet. Fordatteren lægger ansvaret for situationen over på de mandlige læreres skuldre og ignorere de andre problematikker, der kan springe ud af de foreslåede handlinger. Her kommer nogle eksempler:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

1. Hvis de mandlige lærere begynder at tage afstand til elever som har brug for omsorg, lærer eleverne at de ikke kan stole på voksne mænd, og at disse er farlige. Det gør det næsten umuligt at bygge de nødvendige relationer til eleverne, som skal til for at kunne udføre hensigtsmæssig undervisning

2. Det er ikke kun mænd, som udfører overgreb på elever. Tidligere erfaringer og en kort google søgning viste mig en PDF fra red barnet omkring effekten af overgreb fra kvinder. Hvis vi glemmer at kvinder også kan udføre overgreb, blænder vi os selv for farerne ved dette

3. Det skaber en stærkere opdeling af kønnene på arbejdspladsen, hvilket gør det sværere at samarbejde om elevernes faglige og personlige udvikling

4. Børn har også brug for mandlige rollemodeller. Børn har brug for at lærer hvordan man på sikker vis omgås andre personer, uanset køn. Det lærer de bedst ved at møde disse andre personer i et sikkert rum som folkeskolen. Dette gælder naturligvis uanset barnets eget køn.

Der er mange andre problematikker jeg kunne komme med, men min pointe er, at hvis vi gør som bliver foreslået i det originale oplæg, så risikerer vi at ende med en generation af danskere, som ikke aner hvordan de skal omgås mænd. Samtidig sender vi også det signal til eleverne, at mænd er farlige, og at man skal holde sig fra dem, og at man ikke kan forvente eller regne med omsorg fra mænd. Desuden løser det heller ikke problemet med overgreb på børn, som i det hele taget er grunden til, at den her debat overhovedet er startet. Det skubber kun problemet i baggrunden og gør det lettere for dem, som rent faktisk udfører overgreb. Hvis vi virkelig vil komme det her problem til livs, så er løsningen at vi underviser alle, der arbejder med børn, hvilke faretegn de skal være opmærksomme på, og skaber en procedure for, hvordan man bekæmper overgreb