Blog
0   4

Den sidste nødundervisning. Sidste skoledag, status på den sidste tid.

Abonner på nyt om Folkeskolens madkundskabsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Efter anden åbning, kom min 5. klasse tilbage i eget lokale, hvor jeg havde alle mine timer. Det var dejligt. Nu var hele flokken samlet. Nu var der mulighed for at lave klasseundervisning, give en fælles oplevelse, som eleverne kunne arbejde videre på. Stadig uden undervisning i faglokalerne.

Efter mit lange sygeforløb med en brækket ankel kom jeg tilbage på min fulde tid. Nu var der timer, hvor vi var to lærere på én gang – ren luksus.  

Dansk og digte

Efter jeg ikke havde haft dansk i flere år, fandt jeg Jonna Byskovs bøger ”Den der fanger fuglen” frem. Et helt igennem fantastisk forløb, hvor eleverne skal arbejde med digte, som var noget helt nyt for eleverne at arbejde med.  Eleverne var sultne efter noget helt andet efter først fjernundervisning alene der hjemme og nødundervisning, hvor de sad halvdelen af tiden alene, og det derfor mest var røv til bænk undervisning.

Der blev skrevet fantastiske digte. Og det sjove ved digtskrivning er, at det bedste ofte kommer fra helt andre eleverer end man forventer. Undervisningsdifferencering er indbygget i forløbet.

Artiklen fortsætter under banneret

I morgen bliver der lavet en bog, som kommer med hjem. Èn af eleverne stillede spørgsmålet: ”Hvorfor? Den bliver bare smidt ud, lige så snart den kommer hjem”.

Men jeg mener godt, man både som elev og lærer kan prale af de forløb, som lykkes ud over det almindelige. Fernisering kan vi ikke afholde, men udgive en bog med digte, det kan vi. Vi skal være stolte, af det vi laver.

Strikkepauser.

Mange af eleverne både piger og drenge har også lært at strikke. Der er blevet strikket en firkant, som blev foldet og syet sammen til en kanin.

Et par stykker fik strikket en hue, en enkel fortsatte med et par futter, som skal filtes og smøres med flydende silikone.

Tøm fryseren

I fryseren var der æblemos. Det blev taget ud og serveret. Et par drenge tog helt uopfordret ansvar og vaskede bestik af. En af de positive oplevelser, som man glædes over som lærer.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
746 andre er allerede tilmeldt