Debat

Lærer eleverne ikke mere ved feedback end et tal?

Spørgsmålet er, hvordan man kan komme udenom denne elevfokusering på et tal fremfor feedback?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer eleverne ikke mere ved feedback end et tal?

En fair afsluttende karakter for 9. klasserne, under Covid19?

Her taler jeg som faglærer med fagene fransk og kristendom, og har netop givet 9. klasserne deres sidste afsluttende karakter.  

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Under Covid19 fik jeg, som faglærer i faget fransk afprøvet andre måder at give ”karakter” på, nemlig skriftlig feedback. Hånden på hjertet – meget mere tidskrævende med et franskhold på 22 elever. 

Femgangsmåden var, når eleverne afleverede skriftlige afleveringer, at de fik en fælles skriftlig tilbagemelding med mulighed for individuel feedback, og endda også med muligheden for at rette deres fejl og sende opgaven retur. Og derved måske få en højere karakter.

Oplevelsen blev: ”Stik mig et tal, jeg orker ikke at læse din feedback”. To elever ud af 22 elever valgte at rette deres opgave og sende opgaven retur med et bedre resultat. 

Spørgsmålet er, hvordan man kan komme udenom denne elevfokusering på et tal fremfor feedback? 

Det selvsamme franskhold havde de samme fejltyper, som da de startede med at aflevere skriftlige opgaver. Det på trods af, at jeg både med feedback og karakterer, gentagende gange har forsøgt at ændre ved dette. Og hvordan skal eleverne lære af deres fejl, når de alligevel ikke læser deres feedback? 

Alt i alt skulle jeg selv afgive den afsluttende karakter for franskholdet 9. årgang, hvor ikke alle elever havde været lige aktive i forhold til aflevering af opgaver. Særligt en lille elevgruppe modtog jeg ingen opgaver fra, trods flere mails til hjemmet. 

Jeg var meget i tvivl om, hvordan man skulle bedømme eleverne, da jeg som faglærer heller ikke har været bekendt med den enkelte elevs hjemmesituationen. Her tænker jeg om eleverne fik lektiehjælp at hente i hjemmet, og især til struktur på skolearbejdet, og opmuntrende opbakning. 

På Undervisningsministeriets hjemmeside under kriterier for at give standpunktskarakterer står der følgende:

Standpunktskarakterer er udtryk for elevernes faglige niveau på det tidspunkt, karaktererne gives. 

Standpunktet fastsættes i forhold til de faglige mål, som gælder for faget. Det betyder, at standpunktskarakterer gives ud fra lærerens vurdering af, i hvor høj grad eleven opfylder fagets kompetence-, færdigheds- og vidensmål.

Det betød at den lille elevgruppe, som ikke havde lavet sine skriftlige afleveringer gik en karakter ned, og for dem som virkelig knoklede blev enkelte elever ”belønnet” med en karakter højere.

Om det er fair karakterer under Covid19? Det kan diskuteres.

Min samlede erfaring under Covid19, er at det er blevet endnu tydeligere for mig, at eleverne ikke læser deres feedback, desværre. Og at jeg har savnet klare retningslinjer for, hvordan man som faglærer skulle bedømme dette års 9. klasse. 

Det kunne være en interessant diskussion, hvordan alle 9. klasses faglærere har givet karakterer denne sommer, under disse omstændigheder. Og spørgsmålet er om karaktergivningen virker efter hensigten?

Fordi, lærer eleverne ikke mere ved feedback end et tal?