Faglig fornøjelse
0   8

»Så havde de noget at vaske hænder til«

»Det, der har været fedt ved at skrive en vaske hænder-sang, er, at det viser noget, vi plejer at gøre. Vi har skrevet Brønshøj Sangen og reklamer og al mulig musik til skolen. Så der er en forventning om, at der sker noget kreativt fra vores side. En af vores ledere ringede og opfordrede os til at skrive en hygiejnesang, inden ungerne kom tilbage til skolen. Vi ser hinanden meget, så vi tog et glas rødvin og spiste en pose gifler, og så sagde vi: Nu gør vi det. Normalt er vi meget ærekære omkring vores musikudtryk, men det kastede vi over bord her. Vi havde det så sjovt, mens vi lavede den. Halvdelen af tiden var vi ved at knække sammen af grin. Vi havde ingen forventninger til det, hvilket også gjorde det til en fornøjelse.

Vi laver en hurtig video ude ved vasken, så sender vi den til vores leder, så lægger han den ud på Brønshøj Skoles Facebook-side og skriver velkommen tilbage. Sangen varer kun et minut. Den skal bare vare så længe, som det tager ungerne at vaske hænder. Men så går den viralt. Den bliver spillet i P4. Og så opfordrer de os til at færdiggøre sangen. Det gør vi. Vi inviterer Liva Guldberg, som er elev på skolen, med. Hun vandt MGP i år. Vi laver en ny video, og vi bliver også inviteret i radioen for at fortælle om den.

Vi sad og spillede sangen, den dag alle ungerne kom tilbage i hold. Det var en god måde at bløde alt det alvorlige op på. Så var det ikke så slemt at komme tilbage i skole, og så havde de noget at vaske hænder til.

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelse på lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv. Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt en gang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud ad skoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød Kevin Lynggaard Dyrholm (45 år) og Paw Skovbye (28 år), som har skrevet vaske hænder-sangen »15 sekunder«.

De har arbejdet som musiklærere på Brønshøj Skole i otte år. Deres tidligere leder headhuntede dem til skolen, fordi de kan noget med børn og musik.

Sangen er så meget Brønshøj Skole. Nogle gange, når børn har noget på hjerte, er der ikke så langt til, at de kan få det levet ud. Vi har det fede studie. Når vi bruger det og viser, at man kan, så kommer børnene selv. Det er en kæmpefed ting på Brønshøj Skole. De børn, som har det svært både fagligt og socialt, kommer herned og får nogle andre kompetencer. Det kræver meget at kunne spille et instrument, men det kræver endnu mere at skulle spille sammen med andre. Det er en kæmpe glæde«.

Artiklen fortsætter under banneret

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
679 andre er allerede tilmeldt