Fik du læst… det bedste fra PLC-netværket

Corona kom, og tiden gik, og måske var der ikke timer nok i døgnet til at følge med her på folkeskolen.dk/PLC. Fortvivl ikke. Vi har samlet forårets bedste artikler og blogindlæg her, så du kan se hvad du er gået glip af. God fornøjelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Artikler

Litteratur giver mening. Det gør virkeligheden ikke altid

Billedreportage fra en præ-corona-verden, hvor Lindevangskolens klasser besøger hinandens udstillinger, der er resultatet en uges intens litteraturarbejde. Det er skolens PLC-team, der står bag den årlige litteraturfestival på skolen.

Forlag: Kommune misbruger ny indkøbsmodel, der skal sikre lærerne mere metodefrihed

To kommuner har indtil nu brugt et nyt system til indkøb af digitale læremidler. I Aarhus er man endt med 11 forskellige leverandører, mens Viborg har købt en samlet pakke til alle fag på alle skoler fra én leverandør. Det sidste er i modstrid med intentionen i modellen, lyder kritikken fra flere forlag.

Danske har fået elever fri adgang til 'platform for autoritativ viden'

lex.dk er en dansk onlineencyklopædi, som giver danske skoleelever fri adgang til kildetjekket viden på det uregulerede internet.

 

Blogindlæg

Jeg vil da selv bestemme, hvilke undervisningsmaterialer jeg skal bruge!

"Undervisningsmateriale er for en lærer, hvad bland-selv-slik er for en syv-årig. Vi er umættelige. Jeg ved det godt. Men portalerne er så grumme dyre, at kommunen synes, at det er smartest at bestille det samme til alle og forhandle en mængderabat hjem", skriver lærer Lisbeth Sonne, som allerede savner dengang under coronaen, hvor forlagenes portaler var gratis for alle. 

Jeg glæder mig i denne tid

PLC-vejleder med mere Helle Rahbek er derimod lykkelig over, at skolebiblioteket er åbnet igen, og hun kan komme til at formidlelitteratur til 'sine' elever. Også selv om der er restriktioner på hvordan man kan bruge biblioteksrummet. 

Behøver man en fælles læsebog?

Katja Vilken fra Nationalt Videncenter for Læsning fortæller om skifte læsebogen ud med Guided reading som blandt andet gør det lettere at nå de dygtigste læsere. Men metoden kræver at der findes bøger i mange forskelige sværhedsgrader.

 

Anmeldelser

I begyndelsen var billedet

Folkeskolens anmelder er ualmindeligt begejstret for denne bog, som vil vil præsentere dig for billedbøger, du med garanti ikke kender. "En hver med interesse i børnelitteratur og litteraturformidling bør læse denne bog", mener anmelderen.