Debat

Ud med tvang

Ind med frihed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Begrav det pædagogiske paradoks om: ´at tvinge et andet menneske til frihed´.

Pædagogikkens dictum: Frihed og ligeværd  kommer før tvangen. 

Det pædagogiske paradoks om at TVINGE et andet menneske til frihed – har været en ladeport til indførelse af læringsskolen fra 2013.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi bør derfor i den pædagogiske verden indgående drøfte, hvorvidt ønsket om at ville forme/danne et andet menneske måske slet ikke er forsvarligt.

Denne drøftelse kunne måske medføre en indsigt om, at pædagogikken mere end noget andet drejer sig om at VISE og OPMUNTRE. Altså aldrig at TVINGE.

Der ville med et sådan udgangspunkt – i stedet for tvang: At vække et andet menneskes lyst – lukkes ned for den nuværende læringsskoles grundtese: At tvinge (til kompetencer).

 Jeg ser hele misèren i den pædagogiske krise som hidrørende fra, hvilket menneskesyn der hersker.

Grundtvigs og Kierkegaards menneskesyn kan enkelt udtrykkes med Grundtvigs ord: ”Han har aldrig levet, som klog på det er blevet, han først ej havde kær”. Kierkegaards menneskesyn var, at man har brug for at være til stede i tilværelsen, og at man derfor må risikere sig selv og se sin nøgne eksistens i øjnene.

Menneskesynet bag den herskende lærings- målings- og evidensstyring i uddannelse, ser mennesket som en ting, der skal kvalificeres til arbejdsmarkedet.

Menneskesynet bag den fløj (som ellers kritiserer den herskende lærings og målingsstyring – nemlig Bildung-dannelsesfløjen) er for en dels vedkommende kommet derhen, hvor man ser mennesket som et objekt, som skal kvalificeres/dannes/formes socialt og kulturelt. Det var slet ikke det oprindelige menneskesyn i Bildung-dannelsessynet, men det er den sørgelige udvikling. Et eksempel på denne udvikling er læreruddannelsen, hvor det i mine øjne er sket i forsøget på tilpasning til tidens herskende politik om evidens, empiri og måling. Man anvender stadig begrebet dannelse, men dette begreb tilpasses mere den herskende diskurs med nye ord i centrum som langsomt men sikkert skaber et mere objektiverende menneskesyn.

Det er på denne baggrund, at jeg har interviewet seks kritiske forskere om, hvordan vi får pædagogikken tilbage til undervisningen: https://www.folkeskolen.dk/1843344/sluk-computeren

Læg mærke til Keld Skovmands udsagn: ”…Hvis et flertal af lærerne på en skole vælger at boykotte alt, hvad der hedder eller ligner læringsmål, fordi det simpelthen er for dumt, er der jo ikke så meget at gøre ved det for en leder eller en forvaltning, medmindre de vil lægge hele skoler øde….”