It
5   15

Undersøgelse: Det digitale skel vokser blandt lærerne

Flere lærere bruger meget ofte eller meget sjældent digitale læremidler. Det viser en undersøgelse fra forlaget Clio, der mener, at lærerne i for høj grad har været overladt til selv at finde vej i den digitale jungle.

Flere og flere lærere bruger primært analoge læremidler i deres undervisning. Men gruppen af lærere, der primært bruger digitale læremidler, svinder ikke. Det gør til gengæld gruppen af lærere, der anvender digitale og analoge læremidler nogenlunde lige meget.

Det viser den årlige markedsundersøgelse, som Analyse Danmark gennemfører for forlaget Clio. Her kalder udviklingsdirektør Thomas Overholt Hansen tendensen for "det voksende digitale skel".

Det er opstået, efter en tilskudspulje til medfinansiering af indkøb af digitale læremidler stoppede i 2017, mener han.

Tallene viser, at det voksende marked for digitale læremidler på baggrund af støttepuljen ikke har ført til en tilsvarende nedgang i det analoge læremiddelmarked.

Artiklen fortsætter under banneret

"I andre lande og brancher ser man i langt højere grad, at man tager et bevidst valg om at bevæge sig fra det analoge til det digitale. Den beslutning har vi aldrig truffet i Danmark. Man har kunne få begge dele", siger Thomas Overholt Hansen.

Det har ifølge udviklingsdirektøren betydet, at der i skolernes strategier og indsatser heller ikke har været tilstrækkelig fokus på at sikre at alle lærere får den nødvendige støtte i forhold til at udnytte mulighederne i de digitale læremidler.

"Der er i dag betragteligt flere lærere, som primært eller udelukkende anvender digitale læremidler. Når en gruppe af lærere alligevel bevæger sig mod i højere grad at bruge analoge læremidler, vidner det om, at der har manglet fokus på opkvalificering og træning i, hvordan man kan udnytte de digitale muligheder til fulde. Derfor er der nu nogle, der højere grad går tilbage til det, de kender", siger Thomas Overholt Hansen.

Positivt med stor midtergruppe 

Ifølge undersøgelsen ligger andelen af primært digitalt orienterede lærere stabilt på en tredjedel. Der er dog en stigning i andelen af lærere, der svarer, at de bruger digitale læremidler i næsten alle lektioner.

Andelen af primært analogt orienterede lærere er vokset fra 25 til 28 procent i løbet af de seneste to år.

Lærere, der anvender digitale og analoge materialer nogenlunde lige meget, er faldet med fire procentpoint de seneste to år, men udgør med 35 procent dog stadig den største gruppe.

I undersøgelsen er der også spurgt til, om respondenterne er bekendt med, at skolen eller kommunen har en strategi for, hvordan der undervises med og om teknologi på skolen.

Det svarer 60 procent, at skolen har, og heraf følger 23 procent alene kommunens strategi.

Desuden svarer 46 procent af lærerne, at problematisk it-infrastruktur er den største barriere for at undervise digitalt. Det tal er vokset med tre procentpoint siden sidste års undersøgelse.

Thomas Overholt Hansen så gerne, at de første tal var højere og det sidste markant lavere. Med mere systematisk støtte til lærerne vil skolerne opleve en endnu bedre integration af deres indkøbte læremidler, mener han.

"Den hjælp vil sandsynligvis ikke give flere primært digitale lærere, men det vil være med til at sikre at alle lærere bliver bedre klædt på til at tage et velreflekteret valg om, hvornår det passer bedst at bruge henholdsvis digitale og analoge læremidler. Man ville også undgå, at der indkøbes analoge læremidler alene som et sikkerhedsnet, til når teknikken ikke virker", siger han.

Kan tallene ikke også tolkes sådan, at nogle på grund af støttepuljen har haft mulighed for at afprøve digitale læremidler, men nu har fundet ud af, at det analoge passer bedre til deres fag eller aldersgruppe?

"Der er ingen tvivl om, at mellemtrin og udskoling arbejder mere digitalt. Men vi har ikke kunne spore, at der skulle være enkelte fag, hvor det er et mønster, at flere lærere går tilbage til det analoge", siger Thomas Overholt Hansen.

Analog modreaktion

I Nationalt Videncenter for Læremidler, læremiddel.dk, kan lederen Stig Toke Gissel godt genkende tendensen til, at lærerne i højere grad orenterer sig mere mod det meget digitale eller meget analoge.

"Vi har lagt mærke til, at der de seneste år i folkeskoledebatten var været en modreaktion mod digitalisering", siger han.

I 2011 afsatte den daværende regering og KL en pulje på en halv milliard kroner til at udbrede brugen af it i folkeskolen i perioden 2012-2017. Cirka 350 millioner kroner blev brugt til at medfinansiere kommunernes køb af digitale læremidler.

Strategien har virket. I efteråret viste en stor international undersøgelse, Icils, at Danmark er det af de deltagende lande, hvor mest undervisning i 2018 foregik digitalt. 72 procent af danske lærere svarede, at de bruger it dagligt i undervisningen.

Stig Toke Gissel peger dog på, at flere de seneste år har fået øjnene op for, at de udbredte digitale fagportaler ikke har så udførlige lærervejledninger.

"Det betyder, at lærerne ikke har samme mulighed for at gå i fagdidaktisk dialog med digitale læremidler. Grundbøgerne har tit fyldige lærervejledninger, der beskriver, hvordan læremidlet ser og udfolder faget, og giver et bud på, hvordan metodefriheden kan forvaltes. Det ser vi ikke så meget af i fagportalerne", siger han.

Videncenterlederen understreger, at der endnu ikke er forskningsmæssig valid data på området. Han kalder dog resultaterne fra Clios undersøgelse interessante.

"Det kunne jo tyde på, at det er de lærere, der er vant til at orientere sig i begge retninger, der lige nu hælder mere til det analoge. Det er en interessant tendens", siger han.

Udbredt brug af undervisnings-it i Danmark

Når det kommer til interaktive, digitale læremidler - som for eksempel fagportaler - svarede knap halvdelen af de danske lærere i Icils-undersøgelsen, at de i 2018 brugte dem i de fleste eller hver lektion. 12 procent svarede, at de aldrig brugte dem.

I Clios undersøgelse svarer 64 procent af lærerne, at de bruger digitale læremidler i alle eller næsten alle lektioner.

Andelen, der svarer, at de bruger it i næsten alle lektioner, er steget fra 28 procent i sidste års undersøgelse til 31 procent i 2020.

Analyse Danmark var i år nødt til at stoppe undersøgelsen, da coronakrisen lukkede skolerne. Derfor er der markant færre respondenter i år, end der har været de foregående.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.864 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
619 andre er allerede tilmeldt