Lærere har lavet deres egen røde tråd i håndværk og design

Fælles Mål for håndværk og design giver ikke meget hjælp til lærerne om, hvad eleverne skal kunne på de enkelte klassetrin. Det er der brug for, mener to garvede lærere i faget. Derfor lavet deres egen progressionstrappe, som de deler her til andre læreres planlægning.

Publiceret

To baggrunde ind i faget

Ingrid Bianco og Lene Pors er kommet hver sin vej ind i faget.Ingrid Bianco har en møbelsnedkeruddannelse bag sin læreruddannelsemed linjefag i sløjd og siden i håndværk og design, har Lene Porsen baggrund i kunst og oprindeligt linjefaget billedkunst, som hunså siden har suppleret med håndværk og design. I dag er IngridBianco håndværk og designlærer på Skelgårdsskolen og koordinatorfor faget i Tårnby Kommune, mens Lene Pors er håndværk ogdesignlærer på Sankt Annæ Gymnasium og ansat i Praktisk-musiskkompetencecenter som koordinator for faget i KøbenhavnsKommune.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det har altid været svært at finde ud af, hvad eleverne skulle igennem, og allerede da jeg begyndte med faget for mange år siden, var det frustrerende, hver gang jeg overtog en klasse, at jeg ikke vidste, hvad de havde haft inden. Vi havde mange lærerskift, og når der ikke er noget bogsystem at læne sig op af som i andre fag, kan lærerne jo vælge at arbejde med hvad som helst", fortæller Ingrid Bianco Petersen.

Hun udviklede derfor noget, hun kaldte 'fagets røde tråd', og det præsenterede hun sin daværende kollega Lene Pors for. De to havde et god samarbejde om det dengang helt nye fag og de videreudvikle ideen. De blev faglige fyrtårne i Tårnby og præsenterede deres progression for kollegerne i kommunen. Men senere blev de splittet op, fordi Lene Pors fik job i Københavns Kommune, og projektet med de faglige fyrtårne blev nedlagt.

H&d-valgholdslærer: Vi skal godt nok løbe hurtigt efter sommerferien

"Men vi kan altså noget sammen, så vi blev ved med at samarbejde. Og vi blev frustrerede over, at det arbejde, vi var i gang med ikke skulle kunne bruges af andre. Samtidig er behovet for progression i faget jo blevet endnu større nu, hvor det går fra 3. til 8. klasse og eleverne skal til eksamen. Så vi satte os for sammen at udvikle et rigtigt bud på en progressionsmodel ud fra vores erfaringer og kompetencer, og nu synes vi den er klar til, at andre også kan få glæde af den", siger Lene Pors.

Fælles Mål viser ikke progressionen 

Ser man på Fælles Mål for dansk eller matematik, er der kompetencemål for hver enkelt klassetrin. Men for håndværk og design er 3., 4., 5., og 6. klassetrin bunket sammen og har fælles kompetencemål for de tre områder forarbejdning, materialer og design. Valgfaget har sine egne mål.

Ingrid Bianco har alle Tårnbys elever i valgfaget håndværk og design samlet på sin skole.

"Det er jo vigtigt for os, at alle elever har nogenlunde samme udgangspunkt. Selvfølgelig vil vi ikke have detaljerede planer, vi skal følge, for vi skal jo have vores metodefrihed hver især, men jeg synes det ville være en fordel, hvis man kunne vide, hvilke materialer, værktøj og processer, de havde været igennem på hvert klassetrin".

Stort fald i efteruddannelse af håndværk og design-lærere

Lene Pors som i dag er ansat i Praktisk-musisk kompetencecenter og tager ud på skoler i Københavns Kommune og hjælper lærerne med faget mener i den grad også, at der er brug for et skelet at hænge kreativiteten op på.

"Jeg oplever frustration blandt lærerne i forhold til, hvad det er eleverne skal lære. Det er skidedygtige lærere med masser af ideer. Men der er brug for et fælles fundament, men kan udvikle sin undervisning ud fra. Vi har nu givet et bud på, hvordan man kan organisere sig og som man kan skæve til, når man laver sin planlægning. Så kan man selv putte det kreative ind, der passer sammen med ens egne kvalifikationer og ideer".

"Ja, det er en form for tjekliste eller overordnet plan. Ideen er også, at man kan begynde at vænne eleverne til at arbejde på samme måde som afgangsprøven er bygget op. Sådan arbejder vi hele tiden - med et overordnet tema, som man så kan putte alt muligt ind i. Det gør det hele så meget nemmere, hvis man arbejder med overordnede temaer, oplever jeg", siger Ingrid Bianco.

Efter sommerferien skal de to lærere præsentere deres plan for lærere i Tårnby og København, men du kan allerede nu finde planerne herunder og brug dem i din undervisning. De er selvfølgelig kun til brug for lærere og ikke til videreformidling med kommercielt formål.