Håndværk og design
4   14

Lærere har lavet deres egen røde tråd i håndværk og design

Fælles Mål for håndværk og design giver ikke meget hjælp til lærerne om, hvad eleverne skal kunne på de enkelte klassetrin. Det er der brug for, mener to garvede lærere i faget. Derfor lavet deres egen progressionstrappe, som de deler her til andre læreres planlægning.

"Det har altid været svært at finde ud af, hvad eleverne skulle igennem, og allerede da jeg begyndte med faget for mange år siden, var det frustrerende, hver gang jeg overtog en klasse, at jeg ikke vidste, hvad de havde haft inden. Vi havde mange lærerskift, og når der ikke er noget bogsystem at læne sig op af som i andre fag, kan lærerne jo vælge at arbejde med hvad som helst", fortæller Ingrid Bianco Petersen.

Hun udviklede derfor noget, hun kaldte 'fagets røde tråd', og det præsenterede hun sin daværende kollega Lene Pors for. De to havde et god samarbejde om det dengang helt nye fag og de videreudvikle ideen. De blev faglige fyrtårne i Tårnby og præsenterede deres progression for kollegerne i kommunen. Men senere blev de splittet op, fordi Lene Pors fik job i Københavns Kommune, og projektet med de faglige fyrtårne blev nedlagt.

"Men vi kan altså noget sammen, så vi blev ved med at samarbejde. Og vi blev frustrerede over, at det arbejde, vi var i gang med ikke skulle kunne bruges af andre. Samtidig er behovet for progression i faget jo blevet endnu større nu, hvor det går fra 3. til 8. klasse og eleverne skal til eksamen. Så vi satte os for sammen at udvikle et rigtigt bud på en progressionsmodel ud fra vores erfaringer og kompetencer, og nu synes vi den er klar til, at andre også kan få glæde af den", siger Lene Pors.

Fælles Mål viser ikke progressionen 

Artiklen fortsætter under banneret

Ser man på Fælles Mål for dansk eller matematik, er der kompetencemål for hver enkelt klassetrin. Men for håndværk og design er 3., 4., 5., og 6. klassetrin bunket sammen og har fælles kompetencemål for de tre områder forarbejdning, materialer og design. Valgfaget har sine egne mål.

Ingrid Bianco har alle Tårnbys elever i valgfaget håndværk og design samlet på sin skole.

"Det er jo vigtigt for os, at alle elever har nogenlunde samme udgangspunkt. Selvfølgelig vil vi ikke have detaljerede planer, vi skal følge, for vi skal jo have vores metodefrihed hver især, men jeg synes det ville være en fordel, hvis man kunne vide, hvilke materialer, værktøj og processer, de havde været igennem på hvert klassetrin".

Lene Pors som i dag er ansat i Praktisk-musisk kompetencecenter og tager ud på skoler i Københavns Kommune og hjælper lærerne med faget mener i den grad også, at der er brug for et skelet at hænge kreativiteten op på.

To baggrunde ind i faget

Ingrid Bianco og Lene Pors er kommet hver sin vej ind i faget. Ingrid Bianco har en møbelsnedkeruddannelse bag sin læreruddannelse med linjefag i sløjd og siden i håndværk og design, har Lene Pors en baggrund i kunst og oprindeligt linjefaget billedkunst, som hun så siden har suppleret med håndværk og design. I dag er Ingrid Bianco håndværk og designlærer på Skelgårdsskolen og koordinator for faget i Tårnby Kommune, mens Lene Pors er håndværk og designlærer på Sankt Annæ Gymnasium og ansat i Praktisk-musisk kompetencecenter som koordinator for faget i Københavns Kommune.

"Jeg oplever frustration blandt lærerne i forhold til, hvad det er eleverne skal lære. Det er skidedygtige lærere med masser af ideer. Men der er brug for et fælles fundament, men kan udvikle sin undervisning ud fra. Vi har nu givet et bud på, hvordan man kan organisere sig og som man kan skæve til, når man laver sin planlægning. Så kan man selv putte det kreative ind, der passer sammen med ens egne kvalifikationer og ideer".

"Ja, det er en form for tjekliste eller overordnet plan. Ideen er også, at man kan begynde at vænne eleverne til at arbejde på samme måde som afgangsprøven er bygget op. Sådan arbejder vi hele tiden - med et overordnet tema, som man så kan putte alt muligt ind i. Det gør det hele så meget nemmere, hvis man arbejder med overordnede temaer, oplever jeg", siger Ingrid Bianco.

Efter sommerferien skal de to lærere præsentere deres plan for lærere i Tårnby og København, men du kan allerede nu finde planerne herunder og brug dem i din undervisning. De er selvfølgelig kun til brug for lærere og ikke til videreformidling med kommercielt formål.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.170 andre er allerede tilmeldt