Blog
2   8

Tværfagligt forløb: fisk, det er ik' så ringe endda

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I denne uge arbejder min 4.klasse med et tværfagligt, projektorienteret forløb med FISK, som det overordnede tema. Der var selvfølgelig også et kreativt element.

I denne uge skal 4.klasse igennem 6 faser, alle er en del af et tværfagligt projektorienteret forløb. 

Vi har læst 3 bibeltekster med og om fisk: Jonas og hvalen, 2 fisk og 5 brød og Peters store fangst. 

Vi har læst, analyseret og lavet tegneserier over teksterne. Haft fokus på tale- og tankebobler, direktetale og perspektiv.

Vi har arbejdet med talemåder og faste vendinger.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi har haft en naturvidenskabelig tilgang, da vi har undersøgt en fisks anatomi, både udvendigt og indvendigt. Undersøgt forskellige fisk. Al den viden er omformet til gode gammel daws' plancher, med håndskrevet tekst, illustrationer, billeder og hv-spørgsmål. De er lavet som optakt til besøget af en naturvejleder i morgen, som skal koble vores teori sammen med praksis, når vi skal undersøge rigtige fisk. Desværre må vi droppe tilberedningen af fisken efterfølgende.

Vi slutter dagen i morgen af med at se tegnefilmen "Find Nemo", med fokus på det sværre i livet, at give slip, at lære af egne fejl og spørgsmålet om, hvem der lærer os ting i løbet af vores liv. 

Fredag slutter vi af med at undersøge kristne symboler, deres betydning, oprindelse og historierne bag, hvorfor vi besøger den lokale kirke, som vil bygge videre på det vi selv har lært om de kristne symboler.

Og nu til det (mest) kreative element i vores lille projekt: fisk formet i bonsaitråd, med tyndere ståltråd, dekoretet med perler og knapper. De skal til slut op og hænge i en mobile i klasseværelset, på deres nye afdeling efter sommerferien. På den måde flytter de ind med noget genkendeligt og gør det måske en smule mere trygt. Det kan ihvetfald ikke skade 🙂

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.536 andre er allerede tilmeldt