Blog
0   5

Rør hinanden – med et blik, et nik og en gambit

Abonner på nyt om Dansk på læreruddannelsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Dansk er også et kropsfag. Det skal huskes, når der skrues op for muligheden for at være fysisk sammen i undervisningen til næste studieår.

Tænk, at vi med sproget kan røre hinanden – helt uden berøring: Det velvalgte ord kombineret med et intenst blik kan gå lige ind, så vi føler os set og hørt; afstande bliver ophævet, og vi er sammen. Mange har de sidste par måneder fået særligt øje for denne kvalitet i samtalen. ”Man kan meget over zoom, men det er nu en gang ikke det samme som, når vi er sammen,” er en standardbemærkning, når Corona-tiden skal evalueres. Fraværet har synliggjort alt det, som vi tidligere ikke rigtig lagde mærke til: De små spørgende blikke, det lille bekræftende nik, eller gambitterne, som er de små lyde vi bruger, når vi regulerer talestrømmene mellem os og siger øh, nåh, tja…

Alt dette er også noget, man som lærer kan og bør arbejde bevidst og målrettet med. Stemmen er lærerens vigtigste redskab, og til den hører også vores brug af gestik, mimik, øjenkontakt og gambitter. Derfor gav det mening, at der en gang var retorikundervisning til alle kommende lærere.  I dag er det primært de danskstuderende, der for alvor får undervisning i disse vigtige dele af lærerens arbejde. De andre studerende tilbydes et kursus, som desværre er alt for småt – både i omfang og antal studerende, der vælger det.

I dansk står der til gengæld tit mundtlighed på programmet, og her handler det altså ikke bare om, hvad der bliver sagt, men også måden det bliver sagt på – verbalt og kropsligt. Det handler om, hvad vi siger med kroppen, fx at vi læner os lidt frem, når vi gerne vil have ordet, eller at vi giver det videre ved at kigge på den anden. Det er alt sammen elementer, som er helt væk på den flade skærm, og som rigtig mange af os har savnet. For når vi deler rum med hinanden, taler kroppen med. På den måde er der rigtig meget krop i danskfaget.

Da professionshøjskolerne i maj fik lov til at åbne for prøver med tilstedeværelse i nogle redskabsfag, var det fag som musik, idræt, billedkunst, der stod forrest. Rationalet var at disse fag var særligt afhængige af, at studerende og undervisere var fysisk til stede. Der skulle jo spilles, hoppes og vises kunstværker frem. Det var en fornuftig prioritering.

Artiklen fortsætter under banneret

Men når vi kigger fremad mod et nyt studieår, hvor alt tyder på, at en større del af undervisningen skal være virtuel, er det vigtigt at huske, at dansk også er et kropsfag. Så når de (måske sparsomme) skemapositioner, hvor underviser og studerende kan være sammen, skal fordeles, er det vigtigt at huske, at arbejdet med lærerens sprog i dansk også er et redskabsfag, hvor samværet i det fysiske rum er afgørende.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.242 andre er allerede tilmeldt