Debat

Om test

SKAL alle have 2. fremmedsprog? Skal 2. sprog være krav til gymnasieadgang?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Om test: Elever med udfordringer på det faglige - men som med fandens vold og magt bare SKAL i gymnasiet - for det siger far - bruger alle kneb for at komme gennem nåleøjet karaktermæssigt. Det ved jeg som tysklærer, og jeg har nogle værktøjer, som gør mig i stand til at afsløre deres snyd ved prøverne: Værktøjet DraftBack (app på Chrome Webstore til drev), som laver en video af, hvordan dokumentet er skrevet. Her kan man se copy/paste, hastighed og pauser. Versionshistorikken (er der skrevet på opgaven udenfor den angivne tid?) Men der er jo også meget, jeg ikke kan se - specielt ikke, når de arbejder hjemmefra - selvom de har webcam på i Google-meet. Jeg kan fx ikke se, om de har købt opgaven et sted og bare sidder og skriver den ind. Jeg kan ikke se, om de har en chat med en anden elev/tyskkyndig, men jeg har en oplevelse med en elev, som kommer til at følge mig længe - en oplevelse, som viser, hvor langt forældre er villige til at gå, for at deres pode kommer på gymnasiet.

Indledningsvis skal jeg lige sige, at her er tale om en meget faglig svag elev - dyslektiker - som ikke siger noget i timerne og adspurgt altid svarer på dansk - eller rettere sagt spørger - for hun manglede allerede da jeg mødte hende første gang i mindten af 7. hele basistyskpakken. Da tysk ikke var hendes største udfordring, valgte man at fokusere på hovedfagene og tysk blev i den grad nedtonet. I 8. var problemet bare vokset og vi havde samtaler med forældrene og møder med eleven sammen med læsevejlederen og mig. Uden resultat. 

Hun afleverede i løbet af 9. fejlfrie stile med et “utroligt nuanceret, voksent sprog”, som tangerede 12-taller hver gang 😉. I samtalerne med forældrene undrede jeg mig over, at man kunne være så suveræn skriftligt, når det haltede så eftertragteligt mundtligt. Faren replicerede, at han da, da han studerede, havde haft nogle heldige resultater ind imellem og tilskrev datteren dette held som nærmest arveligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Da vi havde test, hvor vi alle fysisk var til stede før Coronaen, sad hun med headset på og jeg vil lægge hovedet på blokken på, at hendes far var pennefører her gennem headsettet og orkestrerede hele teksten. Og så her sidst, da vi skulle mødes virtuelt, startede hendes deltagelse med, at hendes far kom og afleverede et headset til hende… Han gik så og nu fokuserede jeg på hende - jeg tog screenshots, når hun holdt sig for munden (når hun skulle kommunikere med farmand). Det blev til ret mange screenshots. Jeg var imponeret over det pokerfjæs, hun stillede op med i fulde 1 ½ time testen stod på.

Jeg er faktisk også imponeret over at man som far synes det er helt ok at levere varen i sit barns navn. Og hun får mange belønningsendorfiner, når hun ser sin skriftlige karakter, som jeg ikke kan gøre noget ved, fordi jeg intet kan bevise. Så har hendes hjerne lært, at snyd betaler sig. Og det har farmand - i modvilligt samarbejde med mig - sørget for 😉