Blog
2   10

Karakterfri men ikke karakterløs

Abonner på nyt om Ulla Hjøllund Linderoth i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Kan fokus på karakterer være en hindring for reelle faglige diskussioner ved eksamen? Karakterbegrebet har altid været diskuteret, og der er mange argumenter for og imod.

En karakterfri læreruddannelse

Da jeg blev spurgt, om jeg ville være faglig responsgiver på Den Frie Lærerskole i Ollerup på Sydfyn, anede jeg ikke, hvad det var. En faglig responsgiver, fandt jeg ud af, er en slags censor, som giver en vurdering men ikke en karakter. Fokus ved det sædvanlige eksamensbord er i høj grad at afdække, hvad de studerende kan, for at kunne give en passende karakter. Ved en karakterfri eksamensform er der udelukkende fokus på samtalens indhold og på at få konstruktive diskussioner samt en faglig vurdering.

Artiklen fortsætter under banneret

Fordele ved at undlade karakterer

Jeg er bestemt ikke fortaler for at et karakterfrit uddannelsessystem. Dog kan jeg se fordele ved ikke at fokusere på karaktergivningen. De faglige diskussioner får naturligt et større spillerum, idet alt sagt og gjort ikke påvirker karakteren – som to vægtskåle, der kører op og ned. Ved en karakterfri fremlæggelse er der udelukkende fokus på samtalens indhold.

Hvordan foregår en karakterfri eksamen?

De lærerstuderende på Den Frie Lærerskole udarbejder som afslutning på deres 5. år en specialerapport og et produkt. I dette tilfælde var produktet en praksismanual til lærere, som ønsker at praktisere undersøgelsesbaseret undervisning i naturfag. I løbet af halvandet time præsenterer de studerende hovedpointer fra rapport og produkt og iværksætter en fagdidaktisk diskussion med vejleder og responsgiver. Samtidig deltager yngre årgange, kaldet kursister.

Den kritiske stemme

Man kan så tvivl om, hvorvidt et karakterfrit system indfanger de studerende, som ikke er klar til at komme ud som lærere. Jeg oplevede kun engagerede og parate studerende, men der må være tilfælde, hvor der smutter nogle igennem, som ville være dumpet på den ordinære læreruddannelse.

Nogle grundskoler vælger at være karakterfrie. Her må gælde samme fordele og ulemper. Eleverne er måske knap så modne til at kunne tage ansvar for egen læring, når ikke karakterer bidrager til vurdering. Omvendt kan karakterer lægge et unødigt pres på mange og flytte fokus fra indhold og konstruktive diskussioner.

Overvejelser for og imod karaktersystemet vil sandsynligvis, og forhåbentlig, aldrig stoppe!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.453 andre er allerede tilmeldt