Blog
0   4

Får dine elever den taletid, de fortjener?

Abonner på nyt om Malene Larsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Er du, som mange andre lærere, den type, som lige forklarer tingene en ekstra gang for at være helt sikker på, at opgaven er forstået? Kender du svaret på dine spørgsmål, inden du stiller dem? Og er din undervisning tilrettelagt med et klart sigte mod mål? Så er du måske, udover at være en dygtig og engageret lærer, også en af mange, som ikke får givet eleverne den taletid, som de fortjener for at blive dygtige sprogbrugere.

 

Hvis vi serverer svarene, færdiggøre sætninger og glemmer at give eleverne tid til at reflektere, formulere sig og koble skolens emner til egne erfaringer, så risikerer vi, at motivationen for sproglig aktivitet daler og svarene vi får bliver copy pastet fra vores egne gennemgange og formuleringer.  

God sprogudvikling kræver sproglig opmærksomhed og interkulturelle tilgange i lærerens planlægning af undervisningen og klassens sproglige og kulturelle fællesskab. 

 

Artiklen fortsætter under banneret

Opmærksomhed på sproglig makrostilladsering:

  1. Vælg litteratur og emner i din undervisning, som er identificerbare for alle elever.
  2. Indled altid et nyt emne med god tid til forforståelse, hvor der tages udgangspunkt i erfaringer og hverdagssproget.
  3. Lad eleven bruge det fulde sprog repertoire.  
  4. Indtænk sprogbaserede aktiviteter gennem hele forløbet (før-under-efter).
  5. Lad eleven møde nye faglige begreber på flere forskellige måder og ved brug af alle fire kommunikationsfærdigheder (tale, lytte, læse, skrive) 

 

Opmærksomhed på sproglig mikrostilladsering:

  1. Giv eleven tid til at finde og formulere sit svar. 
  2. Positioner eleven, som en der ved noget. Lyt og vær interesseret i elevens svar, også selvom det ikke er det forventede svar.
  3. Stil åbne spørgsmål. Brug det tredje samtaletræk til at få eleven til at gentage eller uddybe sit svar.
  4. Udnyt det sproglige kontinuum fra hverdagssprog til fagsprog ved at tilføje nye faglige begreber til samtalen. Tal om sproget.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
606 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.