Debat

Lærerne skal have en arbejdstidsaftale

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mig bekendt ingen i Danmark, der ikke lovpriser den danske model. Og her i forbindelse med Covid-19-pandemien har vores arbejdsmarkedsmodel endnu en gang vist sin helt store samfundsmæssige værdi. Derfor skal vi også stå sammen om at forsvare den store styrke, som den danske model er for vores samfund, og derfor bør alle bakke op om, at lærerne får en arbejdstidsaftale.

Hele grundtanken i den danske model er, at vi respekterer ledelsens ret til at lede og fordele arbejdet, men at det sker under aftalte rammer, som ledelsen er forpligtet på. Det grundlæggende princip har været bærende siden 1899, og det var det princip, der blev knægtet i 2013 med lov 409 dels gennem indgrebet, dels gennem indholdet i lov 409. Med loven forsvandt balancen, fordi loven fjernede de aftalte rammer og lod ledelsesretten alene tilbage.

Nu efter ugers forhandlinger, udsættelse af deadline og et intenst forløb hen over pinsen står vi fortsat i den situation, at vi ikke har kunnet nå til enighed om en aftale. En arbejdstidsaftale, der langt om længe kan erstatte den forkætrede lov 409 og genoprette respekten for den danske model - også på vores område.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Pinsen var absolut sidste frist, hvis vi skulle kunne nå debat og afstemning om en ny aftale inden sommerferien. Den deadline kunne der umuligt ændres på, hvilket vi også havde gjort vores modpart klart. KL har efterfølgende givet udtryk for, at man fortsat ønsker at nå en aftale og derfor gerne igen vil mødes ved forhandlingsbordet.

Vi vil ikke lade nogen mulighed uforsøgt. Vil KL være med til at genskabe balancen, som er udgangspunktet for vores aftalesystem, og indgå en aftale med lærerne, der kan modsvare de aftaler, der gælder for de øvrige ansatte i kommunerne, bliver det ikke os, der forhindrer, at vi tager en runde mere.

Vi starter ikke på bar bund. Forhandlingerne indtil nu har heldigvis bragt os et godt stykke fremad, og en tænkepause kan måske være det, der skal til, for at vi kan løse øjensynligt uoverstigelige problemer, vi er stødt på. Vi forhandler naturligvis ud fra det mandat, som kongressen har givet os. Forudsætningen for en arbejdstidsaftale er, at vi med aftalen får genoprettet balancen i den danske model. Det er i alles interesse - også i arbejdsgivernes.

Powered by Labrador CMS