Blog
0   8

Det komplekse menneske

Abonner på nyt om Imperfectus i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

En beretning om en relation med succesfulde oplevelser og en tragisk afslutning.

Min historie handler om en ung mand, som jeg engang var pædagog for. Jeg havde en god relation til ham. En så god en relation, at han fulgte mig tykt og tyndt når vi skulle lave pædagogiske aktiviteter. 

Eksempler på pædagogiske aktiviteter, som vi lavede sammen:

  • besøg på museer som Danmarks Tekniske Museum, Kronborg slot/Museum, Museet for Søfart, Zoologisk Museum
  • Grantoftegaard - Bondegård med husdyr
  • Læse H.C. Andersen eventyr højt for hinanden
  • Strandture - lede efter rav og sten
  • Skovtårnet
  • Brætspil
  • Skovtårnet - nå til tops (en succesoplevelse)
  • Tale om aktuelle situationer/begivenheder i samfundet. Gennemgå artikler

Ideen med mine aktiviteter med vores unge, også med den pågældende ung, som indlægget handler om, er at socialisere vores unge fordi aktiviteterne også er forbundet med historie, kultur og samfund, som afspejler vores samfund. Når historie, kultur og samfund internaliseres i vores unge bliver overgangen til samfundet også nemmere. Den kulturelle kode bliver derfor ikke ukendt for vores unge og de vil derfor nemmere kunne navigere i de forskellige arenaer/rum i vores samfund. 

Jo mere vores unge er bevidste om sociale fællesskaber, desto bedre beskytter vi dem mod en meningsløs tilværelse.

Artiklen fortsætter under banneret

En dag havde vi tilbragt hele eftermiddagen sammen. Spillet bordtennis. Stemningen var god. Ca 2 minutter efter trækker han en pistol og skyder en anden i brystet.

Hvorfor? Svaret på den handling får jeg først den dag jeg møder ham på gaden. I mellemtiden må jeg fortsat undre mig. Hvad skete der?

I relationsarbejde ser man ikke altid frugterne af sit arbejde her og nu, men noget, der vil bære frugt på sigt. Om 5, 10 eller 15 år.

Det handler om at så et frø.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.260 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.872 andre er allerede tilmeldt