Fra DCUM's undersøgelse

Teknologi, byggeri og transport er også for kvinder

Kvinder på erhvervsuddannelser fortæller i ny pjece, at de ofte er blevet vejledt af lærere og UU-vejledere til at vælge noget andet end teknologi, byggeri og transport. Men de trives på uddannelsen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

19 kvinder fra teknologi-, byggeri- og transportuddannelserne på erhvervsskolerne Learnmark og Mercantec  er blevet interviewet om deres oplevelser på uddannnelsen og hvilke fordomme de eventuelt møder. Mange kan fortælle, at forældre, lærere og vejledere har forsøgt at tale dem fra deres valg ved at sige, at de hellere skulle vælge gymnasiet, at der var en hård omgangstone i faget eller at det krævede fysiske kræfter, som de ikke har.

Det er Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), der står for undersøgelse og vejledning.

8. klasse til afklaring om uddannelsesvalg

I 2019 var 95 procent af ansøgerne på erhvervsuddannelserne indenfor teknologi, byggeri og transport mænd. Der findes mere end 60 forskellige erhvervsuddannelser inden for dette område.

"Allerede i 9. klasse sagde jeg til mine forældre, at jeg gerne ville være mekaniker, fordi jeg interesserede mig for biler. Så fik jeg at vide, at der ikke var nogen kvindelige mekanikere og jeg ikke ville kunne holde det ud. Jeg besluttede mig for at være ligeglad og prøve alligevel," fortæller Majken, der er elev.

"Jeg oplevede, at UU-vejlederen ikke vidste særligt meget om det. Han sagde, det var nemmest at tage gymnasiet, når man havde gode karakterer, så kunne man videreuddanne sig," siger en anden elev, Betina.

KL og DLF ønsker nyt syn på uddannelsesvejledning

Flere af kvinderne i undersøgelsen fortæller, at de trives i et åbent miljø, hvor tingene siges direkte og hvor der ikke er så meget "pigefnidder", som kan være svært eller ubehageligt at navigere i. Nogle fortæller også, at de oplever, at mændene på uddannelsen ofte tilbyder dem hjælp, selv om den er uønsket og det kan være et irritationsmoment. Mange siger, at faglærerne og deres mestre har positive forventninger til deres kundskaber, engagement og finesse.

Næsten ingen vælger den direkte vej til deres karriere

I materialet fra DCUM anbefaler de at oprette et pigenetværk, hvor man på tværs af uddannelserne kan mødes og fortælle om sine oplevelser.