Indsatsen for bevægelse i skolen er så vigtig, at undervisningsministeren nu vil arbejde for at skaffe penge til Dansk Skoleidræt.

Undervisningsminister vil sikre penge til bevægelse i folkeskolen

Dansk Skoleidræts indsats for at implementere skolereformens 45 minutters bevægelse i skoledagen har længe været truet af en gabende tom pengekasse - men nu lover undervisningsministeren, at regeringen vil søge at finde penge til indsatsen i de kommende år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange måneders økonomisk uvished og usikkerhed om, hvad der kommer til at ske med indsatsen for at sikre mere bevægelse i skoledagen er foreløbig afløst af glæde og optimisme i Dansk Skoleidræt.

I en erkendelse af, at Dansk Skoleidræt spiller en "rigtig vigtig rolle" i forbindelse med den fortsatte implementering af skolereformens krav om bevægelse i skoledagen, har undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) nu meddelt, at hun vil arbejde for at sikre flere penge til organisationen.

"Jeg vil gerne i forbindelse med de kommende finanslovsforhandlinger diskutere, hvordan vi kan bevilge yderligere midler til Dansk Skoleidræt og også undersøge mulighederne for tilskud i 2020. Det er den korte version. Det er regeringen indstillet på at kigge på", lød det forleden i folketingssalen fra ministeren i et svar til Venstres idrætsordfører Stén Knuth.

Især Venstre-ordføreren har længe presset på for at sikre en økonomisk model, der kan sikre, at Dansk Skoleidræt fortsat kan hjælpe skoler, lærere, ledere og pædagoger med at implementere indsatsen.

"Nærmest historisk"

Og Stén Knuth var godt tilfreds med ministerens svar:

"Kæmpe godt for bevægelsen. Nærmest historisk, Næsten ét års pres, mas, møder, snakker, høringer og til tider kæmpe frustrationer afløses her til eftermiddag med en kæmpe lettelse", udbrød Stén Knuth på Facebook.

Tom pengekasse truer bevægelse i skolen 

Baggrunden for den akutte pengemangel hos Dansk Skoleidræt er, at organisationens fem år lange samarbejdsaftale med Trygfonden udløb ved årsskiftet. Aftalen sikrede over den femårige periode 60 millioner kroner til indsatsen. Men da Dansk Skoleidræt ikke kom med på finansloven for i år, skabte det stor bekymring - både blandt de 25 medarbejdere i Nyborg og blandt alle dem, der kæmper for at sikre en bedre implementering af bevægelse i skoledagen.

I sit svar noterede undervisningsministeren sig også, at indsatsen for bevægelsen - efter en god start - er fladet ud, og der er behov for en fortsat indsats på skolerne.

"Som de mange forskellige høringer og samråd i Folketinget også har gjort tydeligt, så er der mange forskellige årsager til, at skolerne ikke har implementeret kravet om 45 minutters bevægelse. Vi ved, at det betyder rigtig meget for børn og unge, særligt dem der har udfordringer i skolen, at der er bevægelse i forbindelse med skoledagen. Og jeg er overbevist om, at det her er et af redskaberne", sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.

Slunken pengekasse

Efter ophøret af samarbejdet med Trygfonden står Dansk Skoleidræt tilbage med en bevilling på 1,9 millioner kroner fra Kulturministeriet - og 116.000 kroner om året fra Undervisningsministeriet - og det sagde Dansk Skoleidræts generalsekretær, Bjørn Friis Neerfeldt, også sin mening om i oktober sidste år.

"Det er jo fuldstændig latterligt, at vi lige nu får 116.000 kroner i støtte fra Undervisningsministeriet til at løse en implementeringsopgave i det omfang her", sagde han til folkeskolen.dk

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra generalsekretæren efter den nye imødekommenhed fra undervisningsministeren. Men en skriftlig kommentar fra ham på Facebook vidner ligeledes om, at han er særdeles tilfreds:

 "Det er historisk og ubeskriveligt fedt! Fedt for alle landets skoler så de fortsat kan finde inspiration, sparring og hjælp ved Dansk Skoleidræt til at skabe en varieret, lærerig og aktiv skoledag fyldt med idræt og bevægelse for alle børn og unge".

Rosenkrantz-Theil: Der er brug for at "gen-kickstarte" reformen