Debat

Skomager, smid din læst ad helvede til

Var vi ikke allerede kendt som dukseelev i flinkeskolen af KL, så har vi været det lige siden lockout'en og lovindgrebet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi venter i ydmyghed. 

Uden deadline, uden håb om nævneværdige ændringer af lov 409.

Var vi ikke allerede kendt som dukseelev i flinkeskolen af KL, så har vi været det lige siden lockout'en og lovindgrebet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

"I 2018 fik vi et bindende løfte om en proces, der skal føre frem til en arbejdstidsaftale senest i 21,"  lyder igen og igen opløftet fra tilhængere af kongressens mandat.

Kørt over i 2013, intet ændret i 15 og i 18 påny ventetid, og nu står vi i 2020 med en kommission, der ikke reagerede på urimelighederne, selvom de så dem - og periodeforhandlinger, hvor vi accepterer ultimative krav om ikke at forhandle ressourcebindende elementer som forberedelse og timetal.

Benny Andersen har ellers lært os det: Skomager, smid din læst ad helvede til!

For kampen KAN vindes - når vi har modet til at gå KL direkte på tværs og holde fast i vores integritet.

Vi skal turde satse det hele.

Vi tager gerne kampen igen, for vi vil have lov til at have ordentlige arbejdsforhold. Vi nægter bare at give op, for vi kan ikke holde til at være lærere i den folkeskole, der føres lige nu.  

Vi vil stemme nej til periodeforhandlingernes forslag til den nye overenskomst baseret på KL's ultimative forudsætninger, der ville danne grundlag for alle kommende elendige overenskomster.

Anders Bondo opfordrede efter arbejdstidsrapporten til, at vi selv skulle gemme ultimative arbejdstidskrav væk - og i stedet fokusere på et samarbejde. 

Vi accepterede modpartens ultimative forudsætninger og har nu absolut ikke nogen som helst indflydelse på reelle forhold i overenskomsten, uanset hvor længe det trækker ud.

Nu skal vi sætte hårdt mod hårdt.

Skulle det komme til en konflikt, fordi vi faktisk nægter at acceptere ultimative krav, så lad det. Folketinget kører ikke lærerne i den danske folkeskole over en gang til - med dén forhistorie.

Efter nye, reelle forhandlinger i OK 21, hvor vi kan få hjælp fra resten af fagbevægelsen til at tvinge KL til at opgive lov 409, kan vi endelig efter 8 år uden værn få en arbejdstidsaftale, der muliggør et lærerliv, hvor vi kan levere en kvalificeret, tilfredsstillende undervisning.

Vi KAN ikke stemme ja til at blåstemple en aftale med vilkår for et arbejdsliv, der slet ikke hænger sammen. Det er nu, kampen skal stå.

Vi venter - men ikke ydmygt, vel?