Blog
0   28

Undervisning/nødundervisning

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

De store elever er tilbage i skolen. Det er problemer med afstanden. Der er utrolig mange varianter af skole lige nu. Jeg føler mig udfordret af omverdenens syn på hvad skole, undervisning og læring er for en størrelse.

Det var dejligt at få de store elever tilbage på skolen. Der blev krammet, mens jeg stod og viftede med håndspritten. Glæden over gensynet med kammeraterne var stort. De fleste kom ikke for fagene. Og midt i det stod matematiklæreren med en følelse af, at selvfølgelig havde vi arbejdet med det faglige stof i onlineundervisningen, men jeg manglede mavefornemmelsen af, hvor meget de havde fået med sig. Havde de styr på det? Der har dagligt været matematik på programmet, og jeg er sikker på at den daglige dosis har en gavnlig effekt for elevernes læring. Det har været let at holde styr på progressionen for både mig og eleverne. Et skridt tilbage og 3 frem, hver dag. Vi har arbejdet med chance og sandsynlighed, men ikke nået i mål endnu.

Nu skal jeg så fortsat levere nødundervisning bare i en tumlesal. En lavloftet gymnastiksal med et knirkende gulv, tove, ribber. Bordene er sat op med afstand. Jeg har fået en flipover og en tusch. Værsgo at gå i gang. Eleverne skal have 3 uafbrudte timers undervisning dagligt – uden pause. Og en gang om ugen skal de så have matematik. Dejligt med 3 timer, men ærgerligt at der kun er matematik en gang om ugen. Så videre med terningerne og mønterne, nu bare med afspritning, afstand og omtanke.

Jeg skal levere nødundervisning, og kan ikke helt se hvordan. Rammerne er kun til nødundervisning. Jeg har klart fornemmelsen af, at jeg skal gå på kompromis, samtidig med at jeg har følelsen af svigt overfor eleverne. De skal være i lokalet, og må ikke bevæge sig rundt på skolen eller på skolens udendørsarealer. Klar kommunikation har pludselig fået kæmpestor betydning for min hverdag, for jeg er ikke specialist i pandemier, men matematiklærer. Hvordan ska lvi navigere i hverdagen på skolen? Er forskellen på undervisning og nødundervisning, bare den måde tiden er skemalagt? Er det måske en kreativitetskonkurrence, hvor jeg får det til at hænge sammen og give mening? Hvad er nødundervisning egentlig? Der er rigtig mange spørgsmål i mit hoved lige nu.

Coronaen har givet os alle i skolen nogle gode oplevelser og nogle store udfordringer. Det har været godt for de mindre elever med korte dage og færre elever i klasserne. Men de store elevers returnering til nødundervisning på skolen er en ny udfordring. Coronaskolen leverer ikke mange muligheder for matematikundervisning med undersøgelser, eksperimenter, diskussioner, gruppearbejde. Vi er gået i gang med arbejdet med mundtlig matematik med terninger, mønter og afstand. Og jeg kan stadigvæk ikke lige finde ud af forskellen på undervisning og nødundervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg vil bare gerne levere ordentlig undervisning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.032 andre er allerede tilmeldt