Blog
3   13

At skabe - for sig selv

Abonner på nyt om Den Kreative Afdeling i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvad gør den fysiske afstand, som børnene skal have nu pga. corona, ved barnets kreative proces?

Jeg er igang med at redesigne mine kreative projekter med børn, så de er corona-venlige. Det har fået mig til at tænke over, hvordan kreativiteten ændrer sig, når børnene skal holde fysisk afstand til hinanden.

Her er de to områder, som kræver en stor justering ift. hvordan jeg (og måske også du?) plejer at skabe kreative processer med børn og unge:

  1. Materialer Børnene skal nu have deres egne materialer og redskaber til rådighed (eller der skal sprittes grundigt af ved skift). Hvordan påvirker det kreativiteten? Når hvert barn skal have egne materialer uddelt, begrænser det udbuddet af materialer. Jeg plejer at have en masse forskellige materialer med, som ligger i kasser, som børnene kan rode i. Det kan være alt fra stof, maling, perler og til ting fra deres hverdag som en mobil, et æg eller en tandbørste osv. Børnene elsker at gå op og rode i kasserne for at se, hvad der er. Nogle gange er de på jagt efter noget specielt, andre gange er de på jagt efter en ting, der kan give dem en ide. De forskellige ting stimulerer børnenes fantasi og giver dem ideer til at lave den kreative opgave, som jeg har givet dem. Når der er færre materialer at vælge imellem (og røre fysisk ved for at fornemme det), bliver barnets stimuli begrænset. På den positive side kan det også tolkes som et kreativt benspænd: Fx. barnet har kun 3 materialer og skal få en kreativ ide ud fra det.  
  2. Samarbejde Børnene skal enten arbejde alene eller samarbejde med 1 meters afstand. Dvs. de kan ikke skabe en skulptur sammen, fordi de må ikke røre ved det samme på skift. Hvordan påvirker det kreativiteten? Når børnene ikke må røre ved det samme, svækker det den kreative proces, fordi børnene ikke kan hjælpe hinanden. Børnene har forskellige håndværksmæssige kompetencer: Fx. kan et barn tråde en nål for et andet barn, der ikke mestrer det endnu. Når barnet ikke må tråde nålen for det andet barn, skal barnet vente på en voksens hjælp. Og barnet, der mestrer at tråde en nål, går slip af anerkendelsen for dets kunnen. Til gengæld kan børnene sagtens samarbejde i en idéproces med afstand.

Hvordan oplever du, at den kreative proces har ændret sig? 

Hvis du er nysgerrig på at høre mere om, hvordan man kan få ideer med børn og unge, kan du lytte til podcasten “Om at få nye ideer med børn og unge” ved at klikke her eller finde den i din podcast-app.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.495 andre er allerede tilmeldt