fire Supergnaskere, som skaber en lærerig fortælling for børnene. Hver af de fire Supergnaskere har særlige superkræfter, som for eksempel Avi, der kan spotte den virkeligt gode lærebenzin med sit røntgenblik og Chili, som tør at spise alt.

Gratis materiale om spisepausen for skolestartere

Der mangler fokus på spisepausen i overgangen fra børnehave til skole, lyder det i en evaluering af nyt undervisningsmateriale. Mejeriforeningen og Landbrug & Fødevarer står bag materialet, som skal hjælpe til at skabe rammer om måltidet i skolen for skolestartere.

Publiceret

Bag om 'Den magiske madkasse'

Mejeriforeningen står i samarbejde med Landbrug & Fødevarerbag Den Magiske Madkasse. Med i udviklingen af materialet er lærerog cand.pæd i it-didaktisk design Stine Rank Langhøj samt BalterBrøndsted, som er stifter af Legefabrikken og cand.scient.idræt,samt leg- og bevægelseskonsulent.

Den Magiske Madkasse inddrager officielle anbefalinger fraFødevarestyrelsen - både i arbejdet med børnene, i forhold tilforældrene og internt i institution og skole.

Den Magiske Madkasse er tænkt ind i de Fælles Mål forindskolingen, så det kan bruges som et samlet didaktisk læringsrummed fokus på leg og læring, og der er indbygget didaktiske spor,som sikrer, at maden og måltidet bliver knyttet til Fælles Mål.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er et godt samarbejde mellem institutioner, når det gælder overgangen fra børnehave til skole. Men der mangler fokus på mad og måltider. Sådan lyder det fra Karen Wistoft, som er professor i smag, madkundskab, læring og trivsel ved Aarhus Universitet. Ordene kommer fra forordet til en evaluering af det nye gratis materiale 'Den magiske madkasse'.

"Når børnene kommer i skole, får de blandt andet nye rammer at spise i. De kan være helt anderledes end dem, de kender fra børnehaven, hvor de er vant til at få maden serveret, og/eller hvor de har god tid til at spise sammen med pædagogerne. For mange børn er madpakkerne en del af 'det nye' i skolen. De oplever, at de skal spise i en fart, og undertiden når de overhovedet ikke at blive færdige", lyder det fra Karen Wistoft.

Lærerne takker ja til sponsorer 

En del af materialet består af lege. I legen 'Madgætteleg', møder børnene supergnaskeren Chili, der sætter fokus på Madmod. 

Maddannelse fra børnehaveklassen

Hun har stået for evalueringen, hvor man har gennemført en survey blandt forældre og haft interview med pædagoger og børn i børnehaver i Aarhus, som har arbejdet med materialet.

"For at have lyst til at spise madpakken sammen med de nye klassekammerater, må barnet have lyst til maden, og det er blandt andet betinget af at de har et mentalt ejerskab til madpakken. Maden skal være sund, men den skal også signalere kærlighed, omsorg og nydelse. Og madpakken må ikke være pinlig! At koncentrere sig om at spise kræver både socialisering og læring. Det er Den Magiske Madkasse et rigtigt godt bud på", lyder det fra Karen Wistoft i evalueringen.

Legende tilgang til måltidet

Eleverne stifter i 'Den magiske madkasse' bekendtskab med fire Supergnaskere, som skaber en lærerig fortælling for børnene. Hver af de fire Supergnaskere har særlige superkræfter, som for eksempel Avi, der kan spotte den virkeligt gode lærebenzin med sit røntgenblik og Chili, som tør at spise alt.

Den magiske madkasse består af en pædagogisk vejledning, et katalog med læringsaktiviteter og rekvisitter. Blandt andet breve med historier fra fire Supergnaskere og spilelementer til aktiviteterne i materialet. Materialet er gratis, og i 2020 er der 150 fysiske eksemplarer til daginstitutioner og 150 til skoler. Det er først til mølle, men alle kan hente og bruge materiale fra hjemmesiden.

 Gratis materialer giver luft i madkundskab

Det er Landbrug og Fødevarer og Mejeriforeningen, der står bag materialet. Projektleder hos Mejeriforeningen Louise Basic Poulsen håber materialet vil blive brugt på skolerne.

"Vi ved, at lærerne i indskolingen i samarbejde med daginstitutionerne allerede arbejder meget med overgangen fra børnehave til skole, men vi ved også, at de nye rammer omkring spisepausen ikke har samme fokus. Derfor håber vi, at Den Magiske Madkasse kan være med til at skabe nysgerrighed og glæde omkring mad og måltidet, så børnene prioriterer at sætte sig og spise i skolen og måske får lyst til at smage noget nyt".

Læs mere

FindDen magiske madkasse her