Blog
0   12

De to meter fra hinanden har bragt os tættere

Abonner på nyt om Søs Prehn i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Udskolingselever med flygtningebaggrund siger sjældent noget i deres almindelige klasser. Det er pinligt at sige noget på en forkert måde eller stille spørgsmål til det, der lige er blevet gennemgået. Der er flere elever, der er kommet på kant i relationen til deres lærere eller til klassekammerater. Men på det lille corona hold, føler de sig trygge. De taler og knokler - og ingen prøver grænser af på hinanden. Faktisk er det slut med drillerier.

Til hverdag er der ikke altid overskud til at høre eleverne om, hvorfor de havner i konfliktfyldte situationer. Alle ved bare, der er vilde naturkræfter i deres vrede, når de føler sig afvist af kammerater eller voksne, der ofte står med den ene ben på vej ud af klassen, når bølgerne går højt.  Men, lige nu er alle elever velformulerede og velargumenterede, når man spørger ind til det, de oplever. De ved, hvornår eller hvordan en konflikt starter og hvem der trapper den op. Bedst af alt har de også selv et bud på, hvordan man kan løse den. 

Svarene på vores spørgsmål til eleverne, ligger hos eleverne, men tiden er der sjældent til at lytte. Lige nu hvor alle sidder i halve klasser og der er hurtig kontakt til klassens lærere, så stortrives alle. Der er tid til nærvær og arbejdsro, og pludselig har jeg elever på mit hold, som slet ikke skulle være der, men de kommer fordi, de har lyst. 

Skoletrætte udskolingselever gider godt skolen, lektierne, lærerne og hinanden. De værdsætter ovenikøbet gentagelsen ved deres læreres instruktionsvideoer, som de kan se indtil, de har forstået opgaverne.

Det gode fra corona perioden, håber jeg vil blive medtænkt i skolen på den anden side. Mange skoleledere tænker i besparelser nu, fordi man kan nå langt med diverse devices. Men varmen fra en pc kan aldrig erstatte varmen fra et rigtigt menneske.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
571 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.