Debat

Farvel til lov 409

Jeg er helt sikker på, at mange vil finde mulige mangler i aftalen. Det er fint, hvis blot andre også lægger mærke til mulighederne. Hvis vi vil noget med vores faglige organisation, er det nemlig ikke nok kun at finde fejl og mangler

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er godt gang i debatten på www.folkeskolen.dk, hvor en håndfuld lærere mere eller mindre åbenlyst agiterer for, at der skal stemmes nej til en mulig arbejdstids-aftale mellem DLF og KL. En aftale, som skal danne ramme for vores, lærernes, arbejdstid og som formodentlig ligger klar d. 24. maj. Flere debatindlæg afsluttes med formuleringer, som, udover opfordringer til at stemme nej, lugter en smule af mistænkeliggørelse af vores forhandlere. Hvilken interesse skulle vores forhandlere have i at indgå uklare aftaler og i at blåstemple lov 409? Jeg har svært ved at se det. Vores, lærernes, forhandlere er sendt afsted med et mandat fra DLFs kongres i februar 2020. Et mandat, der er vedtaget på demokratisk vis og som bl.a. har til hensigt at styrke lærernes indflydelse på skolernes ressourceforbrug, skal sikre tiden til forberedelse og give mulighed for fleksibilitet i arbejdets tilrettelæggelse. Altså et mandat, som ligger langt fra intentionerne i lov 409: "Danmarks Lærerforening vil i forhandlingerne forfølge følgende mål: - Procedureregler, der sikrer et aftalebaseret forpligtende samarbejde mellem KL og LC, kommune og kreds samt skoleledelse og TR om konkrete handlinger med henblik på at nå de overordnede målsætninger - Samarbejde om prioritering af arbejdstids-ressourcen, der sikrer sammenhæng mellem tid og opgaver og mellem undervisning og forberedelse, så lærerne har mulighed for at gennemføre undervisning af høj kvalitet - Gennemsigtighed og tydelighed i planlægning og prioritering af anvendelsen af lærernes arbejdstid og en sikring af, at ledelsen inddrager den samlede lærergruppe i den overordnede prioritering - Et ledelsesrum, der sikrer, at ledelsen tager hånd om den enkelte lærers arbejdssituation, herunder gennem løbende opfølgning på og eventuel omprioritering af opgaverne - Beskyttelse af tiden til forberedelse - Fleksibilitet i lærernes tilrettelæggelse af arbejdet"

Jeg indrømmer gerne, at tilgangen til disse forhandlinger ligger et stykke væk fra, hvad jeg har oplevet før - og forhandlinger, jeg selv har været med til. Løsningerne på lærernes - og folkeskolens - udfordringer, bliver derfor nok også anderledes end forventet af mig. Jeg glæder mig til debatten. Jeg er helt sikker på, at mange vil finde mulige mangler i aftalen. Det er fint, hvis blot andre også lægger mærke til mulighederne. Hvis vi vil noget med vores faglige organisation, er det nemlig ikke nok kun at finde fejl og mangler. Vores valgte organisations-politikere skal vise vej, ind i mellem være kreative i løsningerne, udstikke retning på kort og lang sigt samt finde løsninger på ofte komplekse problemstillinger. Derudover må hver enkelt lærer også stille spørgsmålene: Er der mulighed for at opnå noget bedre ved OK21? Hvordan er styrkeforholdet (bl.a. opbakningen i befolkningen og opbakningen fra den øvrige fagbevægelse)? Hvordan vil et nej påvirke vores organisation (og vores faglige sammenhold) før OK21? Før nogen beskylder mig for allerede at have taget stilling....Jeg vil, udover ovenstående, lade indholdet af aftalen være afgørende for min endelige stillingtagen.

Hvor vil det være fedt, hvis vi langt om længe kan vinke farvel til L. 409!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget