"Lærernes kerneopgave er undervisning og at sikre elevernes trivsel. Når man lader det være op til folks sunde fornuft, så vil man helt naturligt bøje retningslinjerne, så kerneopgaven får forrang frem for at overholde sundhedsmæssige retningslinjer", siger adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen.

Tre gode råd til skolerne til at overholde retningslinjerne: "Det er utroligt, hvad skriggrøn gaffatape kan gøre"

Med simple midler har tre grupper af RUC-studerende hjulpet tre københavnske skoler med at sikre, at flere elever lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Alle skoler modtager snart en manual fra styrelsen, der bygger på de samme principper.

Publiceret

FAKTA: TRE GODE RÅD TIL SKOLERNE

Forskningsfirmaet iNudgeyou lægger netop nu sidste hånd på enmanual til skolerne med en række konkrete råd til, hvordan man kansikre, at Sundhedsstyrelsens retningslinjer bliver overholdt, nårskolerne genåbner for alle årgange.

Manualen sendes ud til alle skoler i næste uge. COO i iNudgeyouJossi Steen-Knudsen har disse tre overordnede råd til skolerne omområder, de skal være særligt opmærksomme på:

1. Vær særligt opmærksom på indgangen

"Her vil der være særligt tryk på, og derfor har eleverne sværtved at holde afstand. Mulige løsninger er tydeligt at markere meden fysisk adskillelse og pile på gulvet, hvilken del af indgangen,der er tiltænkt ud- og indgang".

2. Dirigér trafikken på trappen

"Det er svært at holde den nødvendige afstand, hvis mange eleverbruger trappen til at gå op og ned samtidig. En mulig løsning er etsimpelt 'hold-til-højre'-princip. Marker eventuelt med pile,hvilken side af trappen man bør bruge til hvad - gerne med toforskellige farver".

3. Opdel gange som i trafikken

"En simpel linje på midten af gangen - eller striber som mankender det fra trafikken - kan være med til at sørge for, ateleverne holder tilpas afstand på skolens mest befærdede gange.Også her kan man vælge at angive færdselsretningen i hver "vejbane"med pile i forskellige farver". 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når eleverne ankommer til Brønshøj Skole om morgenen, mødes de af en streg på gulvet trukket med skriggrøn gaffatape. Midt på stregen står en stol med en flaske håndsprit, der er markeret med den samme iøjenfaldende tape.

Når eleverne skal vaske hænder, angiver grønne krydser på gulvet med to meters afstand, hvor de skal stå i kø.

En midterstribe på gulvet i gangen markerer, at den ene side er til at stå i kø til håndvasken på vej ind i klassen, den anden side til trafikken på vej væk fra klassen. 

 

De fire håndvaske på række er for tæt på hinanden til, at eleverne kan holde den nødvendige afstand, hvis de alle er i brug samtidig. Grøn tape markerer derfor, hvilke to der skal anvendes.

Første skoledag i en måned: "Godmorgen, godmorgen - hvor er det dejligt at se jer igen"

Det sindrige system af grønne markeringer er sat af en gruppe RUC-studerende, der har samarbejdet med skolen om at finde løsninger på, hvordan skolen kan leve op til Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

"Vi sad i ledelsesgruppen i dagene inden påskeferien og planlagde genåbningen for 0.-5. klasse. Vi havde store forkromede planer for, hvem der skulle buge hvilke toiletter, og hvordan man i øvrigt kunne sikre, at eleverne holdte to meters afstand", fortæller afdelingsleder for indskolingen Kenenth Brøndum.

Da de studerende henvendte sig, sagde skolen ja tak til, at de måtte komme ud og observere elevernes adfærd og komme med forslag til, hvordan den kunne påvirkes i den rigtige retning.

Ny corona-morgenrutine giver ro og tryghed på Frederiksberg-skoler

"Vi troede egentlig, at vores plan var gennemtænkt, men de studerende kom ud og observerede og kunne ikke bare se de blinde pletter i vores plan, men endda komme med løsninger", fortæller Kenneth Brøndum.

"Løsningerne er egentlig forholdsvis simple. Det handler grundlæggende om at sikre både afstand og flow ved 'flaskehalse'".

Data viser markant fremgang

De studerende er en af tre grupper fra Roskilde Universitet, der har adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen som vejleder, og som har fulgt hans opfordring til straks at tage kontakt til skolerne, da corona-krisen ramte.

"Tre skoler var heldigvis hurtige til at takke ja til tilbuddet om at få nogle studerende ud, der ikke bare kan analysere et adfærdsmønster men også er trænet i, hvordan man kan ændre det", siger han.

Undervejs har de tre grupper studerende indsamlet data, der viser, at de forholdsvis enkle løsninger har haft stor effekt. De deler undervejs deres erfaringer i en åben Facebook-gruppe.

Ved at eksperimentere med forskellige afmærkninger ved indgangen på Brønshøj Skole, gik andelen af elever, der huskede at afspritte hænder, fra godt 15 procent til over halvdelen på to dage.

Ny skolehverdag: To meters afstand og fem gange håndvask

Andelen af elever, der ikke holdt to meters afstand i køen til håndvasken, gik på to dage fra godt 70 procent til 16 procent. En uge senere var det hele 93,5 procent, der stod på de grønne krydser.

"Det er egentlig bare krydser og streger med farvet gaffatape, men det har i dén grad virket. Det er utroligt, hvad noget så enkelt som skrigende farver kan gøre", siger Kenneth Brøndum og understreger, at skolen naturligvis selv havde lagt planer for, hvordan de ville få eleverne til at overholde retningslinjerne.

"Men vi havde i første omgang nøjedes med at hænge en seddel op om, at de skulle holde afstand. Vores egne markeringer havde vi lavet med sort gaffatape, men det havde slet ikke samme effekt. Det grønne er simpelthen mere iøjenfaldende".

Er I ikke nervøse for, at det bliver for mekanisk og kunstigt i forhold til, hvordan børn normalt opfører sig? Og dermed en konstant påmindelse til eleverne om en farlig virus?

"Det er vigtigt at finde en balance. Vi har for eksempel forsøgt at skære ned på afmærkningsbåndene, så vi ikke har en skole, der ligner et gerningssted", siger Kenenth Brøndum. "Men de grønne markeringer kan vi se fungerer for både os og eleverne".

Sund fornuft bøjer reglerne

Ifølge Pelle Guldborg Hansen er det vigtigt, at skolerne laver initiativer, der kan give anvisninger til, hvordan eleverne overholder retningslinjerne.

Især nu hvor de er slækket, og der fra statsministeren er kommet en opfordring til at "følge sin sunde fornuft" i forbindelse med genåbningen af skolerne for 6.-10. klasse.

Mette Frederiksen om afstand i skolen: Brug jeres sunde fornuft

"Lærernes kerneopgave er undervisning og at sikre elevernes trivsel. Når man lader det være op til folks sunde fornuft, så vil man helt naturligt bøje retningslinjerne, så kerneopgaven får forrang frem for at overholde sundhedsmæssige retningslinjer", siger han.

Pelle Guldborg Hansen er også stifter af forskningsvirksomheden iNudgeyou, som netop nu lægger sidste hånd på en manual til skolerne, som firmaet udarbejder for Sundhedsstyrelsen. Den endelige manual sendes ud i næste uge.

Powered by Labrador CMS